Thema: METSTRADE Show workshops en trainingen. Dit jaar zijn er ook HR-medewerkers van Feadship op zoek naar jong personeel, de werf heeft maar liefst 130 vacatures in de aanbieding. Inclusie heeft betrekking op de participatie van vrouwen in de branche. Er lijkt maar weinig aandacht te bestaan voor het feit dat 80 procent uit mannen bestaat in de branche. Nieuw zijn de Women’s Yachting Awards, gepresenteerd door Yacht Femme. Er zijn inmiddels 60 genomineerden voor deze prijs. ‘Start in hal 13’ Klarenbeek heeft ook nog praktische tips voor een bezoek aan de beurs: “Begin je dag in hal 13, de verbindingszone tussen de twee hallencomplexen. Hier vind je de Dame Awards, het METSTRADE-theater en de Next Gen Propulsion Zone. Dit is echt het epicentrum van kennis en innovatie. Natuurlijk is het verstandig om vooraf afspraken te plannen met exposanten die je wilt spreken. Maar houd in je agenda ook ruimte voor spontane ontmoetingen, laat je inspireren.” In hal 13 worden alle DAME Awards tentoongesteld. Wat speelt er bij de ICOMIA-commissies? Medewerkers van HISWA-RECRON volgen alle ontwikkelingen op de beurs uiteraard met grote interesse. Maar tijdens de beurs vinden ook bijeenkomsten plaats van de International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA). Deze internationale koepel van watersportbrancheorganisaties zoals HISWA-RECRON, biedt door haar schaal grote voordelen voor landelijke brancheorganisaties. Gedurende het hele jaar wordt er digitaal vergaderd in vijf verschillende commissies. Naast deze commissies zijn er tien kleinere groepen die over minder prominente onderwerpen vergaderen. Meerdere keren per jaar treffen de leden elkaar, zoals tijdens de METSTRADE Show. Dynamisch statistiekboek Volgens Jeroen van den Heuvel, adjunct-directeur Jachtbouw en Watersport bij HISWA-RECRON, spelen er een aantal interessante zaken in de commissies. Zo produceert de commissie Market Intelligence elk jaar een statistiekboek. De cijfers in dit boekwerk zijn van grote waarde voor ondernemers. HISWA-RECRON koopt het jaarlijks af voor de leden die er vervolgens gratis gebruik van kunnen maken. Van den Heuvel: “Deze cijfers worden opgeleverd door alle landen. Bij sommigen gaat dat heel vlot, cijfers uit Amerika bijvoorbeeld zijn binnen twee maanden beschikbaar. Maar er zijn ook landen, zoals Italië, waar de overheid de cijfers eerst moet goedkeuren met enorme vertraging tot gevolg. Om dat laatste te omzeilen werken we nu aan een dynamisch statistiekboek waarbij we dus niet hoeven te wachten tot de laatste cijfers binnen zijn.” De Technical Commitee bespreekt technische regelgeving. Vooral definities zijn lastig: is een foilend vaartuig een pleziervaartuig of een draagvleugelboot? Definities De Technical Committee bespreekt technische regelgeving. Droge kost maar daardoor niet minder relevant. De nieuwe Richtlijn Pleziervaartuigen van de Europese Commissie zal niet voor 2030 klaar zijn. Ondertussen zijn de ontwikkelingen op het water bijna niet bij te houden. Definities van bepaalde boten lopen achter op de werkelijkheid. Is een foilend vaartuig bijvoorbeeld een pleziervaartuig of een draagvleugelboot? Ook de definitie van een refit is van groot belang. Van den Heuvel: “Na een refit zou een jacht opnieuw een CE-certificaat moeten krijgen als er iets is gedaan met de stabiliteit. Maar waar ligt de grens? Als er aan bakboord een schroef wordt ingedraaid en aan stuurboord niet? Wij zoeken naar een geschikte standaardformulering en bepleiten die bij Europese Commissie.” Vervolg op Ricardo-onderzoek Michaël Steenhoff, manager jachtbouw en jachtservice bij HISWA-RECRON, schreef al eerder over het Ricardo-rapport, een groot onderzoek waarbij per voortstuwingssysteem het Global Warming Potential is berekend. Er wordt een vergelijking gemaakt met diesel, HVO, hybride-elektrisch, accu-elektrisch en waterstof. Van alle brandstoffen is weer voor negen types vaartuig berekend wat de klimaatimpact zou zijn. Tijdens de bijeenkomst van de Milieu en Technische Commissie bespreken commissieleden vervolgstappen op het Ricardorapport. Zoals een Life Cycle Assessment - tool voor de recreatievaart. Een rekenmethode waarbij alle levensfases van een boot worden meegenomen om te komen tot een totale footprint. Steenhoff: “Het ontwikkelen van deze tool is een complexe zaak. In Nederland bouwen wij bijvoorbeeld veel one-off-boten of boten in kleine serie. De tool moet daarop zijn toegespitst: niet te ingewikkeld en niet te duur om uit te voeren. Grotere werven kunnen zich veroorloven om een technisch bureau in te schakelen, voor kleine ondernemers wordt dat veel te duur.” Het is bekend dat er vanuit de overheid een herziening komt op richtlijnen rond dit onderwerp. Deze herziening zal een stevige milieucomponent hebben; deze tool is bedoeld om daar beter op voorbereid te zijn. 05 2024 | HISWA MAGAZINE 17
18 Online Touch Home