18

techtalk Aanpassing HISWA Haven- en Werfreglement Stalling en lithium accu’s Er is veel te doen rondom brandveiligheid en lithium accu’s. Berichten in de media over branden die veroorzaakt zijn door lithium accu’s maken ons attent op de risico’s die hier aan verbonden zijn. Zijn de risico’s goed te hanteren en hoe ga je hier als jachtbouwer, jachtservice- of stallingsbedrijf mee om? Tekst: Michaël Steenhoff Veel ondernemers hebben vragen over het stallen van vaar tuigen waarin lithium accu’s zijn gemonteerd. Dit vanwege mogelijk brandgevaar in relatie tot aansprakelijkheid en verzekerbaarheid van het bedrijf. Daarbij komt dat een lithium accubrand lastig te blussen is en om extra maatregelen vraagt om brand te voorkomen. Berucht zijn de verhalen over een thermal runaway: een kettingreactie waarbij de ene cel de andere laat ontbranden. Hierdoor is een accubrand niet meer te blussen en moet dus uitbranden. Om deze problematiek in kaart te brengen kwam er een rondetafelgesprek met verzekeraars, brandweer, de veiligheidsregio Utrecht, onderzoeksinstituut NIPV, een batterijfabrikant, blusspecialist en jachtservicebedrijven. Daar werden vele aspecten rondom het gebruik, onderhoud, stalling en het mogelijke brandgevaar van lithium accu’s besproken. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een lithium-ion accu in principe een veilige batterij is. Uit een onderzoek naar elektrisch rijdende bussen bleek bijvoorbeeld dat niet tijdens het rijden branden ontstaan, maar bij het laden. Goed laden belangrijk Laden is dus een belangrijk aandachtspunt, waarbij het van belang is dat de lader gebruikt wordt die ook bij het accupakket hoort. Beschadiging of een onjuiste installatie kan brand veroorzaken. De technologie ontwikkelt zich: Lithium IJzer Fosfaat Er zijn al complete systemen te koop waarbij naast de accu een BMS en een blussysteem in één pakket worden aangeboden. (LFP) accu’s zijn minder brandgevaarlijk dan de standaard lithium- ion batterijen. Verder worden de Batterij Management Systemen (BMS) steeds vaker als een integraal pakket bij de accu’s geleverd. Zo’n systeem houdt de conditie van de accu in de gaten en geeft een waarschuwing zodra bijvoorbeeld de temperatuur in een accucel oploopt. Er zijn al complete systemen te koop waarbij naast de accu een BMS en een blussysteem in één pakket worden aangeboden. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het steeds veiliger wordt. Ook wat betreft blusmogelijkheden staan de ontwikkelingen gelukkig niet stil. Wel blijft het zo dat als er eenmaal een accubrand is, dat de beste optie is om het te laten uitbranden. Niet proberen het zelf te blussen want daar zijn risico’s aan verbonden zoals inademing van giftige dampen. In de watersportsector ligt het risico vooral in systemen die ondeskundig zijn samengesteld en aangelegd. De kans op technische en systeemfouten is dan het grootst en daarmee het risico op een mogelijke brand. Als batterijen van boord worden gehaald, is het van belang dat ze zorgvuldig worden opgeslagen in daartoe geschikte brandveilige opslag. Dit is bij grotere systemen vaak niet mogelijk. Een ander aspect dat boven tafel kwam, is dat ook zogenoemde secundaire apparatuur, zoals accuboormachines en andere elektrische apparatuur die door lithium accu’s worden gevoed, een risico kunnen inhouden. Zeker ook omdat deze mobiel gebruikt worden en daarmee de kans op beschadiging groter is dan met vast gemonteerde batterijen. Het beste is dus deze gereedschappen van boord te verwijderen als de boot de stalling in gaat. Preventie door meldplicht Vooral preventie is van belang om problemen te voorkomen. Weet wat voor accu’s er in het vaartuig aanwezig zijn en hoe de installatie eruit ziet. De watersporter die zijn boot voor stalling 18 HISWA MAGAZINE | 06 2024

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication