25

dit moment wordt de allernieuwste reddingboot ontwikkeld. Jaap van der Laan, teamleider Techniek en Operatie in Zuidwest Nederland, is hier verantwoordelijk voor. Hij vertelt over het traject van vlootvernieuwing: ‘We hebben momenteel 77 boten tussen de 4 en 19 meter, gestationeerd op alle reddingstations langs de Nederlandse kust. De verschillende boten in de vloot zijn tussen nu en 2035 toe aan vervanging. Op dit moment zijn we een boot aan het ontwikkelen die onze huidige Nh1816-klasse gaat vervangen en daarbij meteen ook het beste van de Arie Visserklasse meeneemt, want ook die gaat eruit. Dit wordt de Nh1816-2-klasse.’ De manier waarop dit nieuwe ontwerp tot stand komt is bijzonder. Niet alleen wordt gekeken naar duurzaamheid, het gebruik van HVO100-brandstof en het C02-neutraal maken van het schip, het is ook echt een samenwerking met de mensen die erop gaan varen. Van der Laan: ‘De gebruiker staat voorop en dit is onze kans om het beste van de Nh1816 en de Arie Visser te combineren. We willen een boot ontwerpen waar iedereen ontzettend blij van wordt. De schippers van alle twaalf reddingstations zijn hierbij vanaf de start betrokken. Hun feedback is gebaseerd op gebruikers ervaring. Hoe zitten de stoelen, hoe is het dashboard ingericht, wat heeft echt prioriteit en wat heb je werkelijk nodig?’ Monkeyproof en snel aan te passen: dat is het doel. De nieuwe brug kan de schipper zelf indelen en alle apparatuur voor navigatie en communicatie is snel te wisselen door gebruik te maken van neutrale beeldschermen. ‘Natuurlijk moeten veranderingen ook technisch haalbaar zijn, maar we onderzoeken dit met ze.’ Als voorbeeld geeft Van der Laan de tube die op de Arie Visserklasse rigid inflatable is. Op de huidige Nh1816 is dit een fender. ‘De vraag was of we de voordelen van beide konden combineren. Dat blijkt te kunnen en dus gaan we nu voor de ideale mix.’ Hetzelfde gebeurt met bijvoorbeeld rompvorm en geluidsniveau van het schip op zee. We testen dit allemaal met MARIN, een toonaangevend en wetenschappelijk instituut. Vroeger was het maar afwachten hoe het schip reageert in zeegang, nu kunnen we zelfs een diamantgolf simuleren. En in 2025 gaan we dan ook daadwerkelijk bouwen.’ Van der Laan besluit: ‘Het hele proces met zijn allen is mooi. Er is zoveel kennis, we willen allemaal hetzelfde: het allerbeste voor de KNRM.’ Wie maak jij onvergetelijk? Binnenkort start de bouw van een nieuwe reddingboot bij de KNRM. Hierop hebben zij plek gereserveerd voor 5.000 namen. Met een naam op de reddingboot zorg je dat iemand nooit wordt vergeten en ben je altijd betrokken bij reddingacties. Bovendien krijg je een uitnodiging om ‘jouw’ redding boot straks te bezoeken. Als tegenprestatie doe je een eenmalige donatie van 50 euro per naam. Daarmee help je de KNRM om mens en dier te redden en draag je bij aan een behouden vaart. Meer informatie: www.knrm.nl/onvergetelijk. 06 2024 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication