12

waterrecreatie column Certificaat Veilig Huren nieuw leven ingeblazen Verhuursector weer op scherp door veiligheidscertificaat Met het HISWA Certificaat Veilig Huren weten consumenten dat ze met een veilig vaartuig van wal gaan. Het veiligheidscertificaat heeft ook andere welkome consequenties: het zet de hele verhuursector op scherp. Waarom is het certificaat nu weer actueel? We spreken drie verhuurders. Tekst: Klaas Wiersma “Het HISWA Certificaat Veilig Huren is nooit weggeweest, alleen wordt het niet meer gebruikt” zegt manager waterrecreatie Paul van Well bij HISWA-RECRON. “Ik zie dat verhuurders trots zijn op hun vloot en met veel passie de best mogelijke dienstverlening willen leveren. Bij de ondernemers is veel draagvlak voor het opnieuw invulling geven aan het Certificaat Veilig Huren. Wij zijn aan het afstemmen hoe we de verhuurmarkt veiliger kunnen maken en het certificaat is daarbij het uitgangspunt.” Tragisch ongeluk Alle verhuurders die we voor dit artikel spraken, refereren aan het tragische ongeluk in Bolsward. In het voorjaar van 2021 kwam een echtpaar om het leven door waterstofsulfidegas uit een kapotte accu. De eigenaar van het verhuurbedrijf werd veroordeeld voor dood door schuld, kreeg een taakstraf van 180 dagen, plus een voorwaardelijke gevangenisstraf. Het ongeluk maakte veel los. De impact van dit drama is groot en de vraag hoe een vergelijkbaar ongeval kan worden voorkomen is nog altijd actueel. Het Certificaat Veilig Huren kan hierin een belangrijke rol spelen. Airfryers aan boord In de afgelopen decennia is er veel veranderd bij de verhuur van plezierjachten. Niet alleen hebben boten tegenwoordig steeds geavanceerdere techniek aan boord, ook de huurders zijn veranderd. Alexander van Walsum van Yachtcharter Wetterwille: “Toen ik begon, zo’n twintig jaar geleden, nam een huurder nog wel eens een gereedschapskistje mee om zelf iets te kunnen repareren. Nu gaan huurders ervan uit dat alles net zo werkt als thuis. Als ik zie wat ze meebrengen aan elektrische apparaten! Dat zijn niet alleen laptops maar ook stroomvreters als haarföhns en regelmatig gaat er zelfs een airfryer mee aan boord.” Ook Jan Huibers van Yachtcharter Huibers ziet het toegenomen stroomgebruik. Net als van Walsum benadrukt hij hoe belangrijk het is dat de techniek op de boten hierop aansluit. Beide noemen ze het inregelen van de omvormer aan boord. Huibers: “In de Niet alleen hebben boten tegenwoordig steeds geavanceerdere techniek aan boord, ook de huurders zijn veranderd. handleiding van moderne omvormers staat dat het laadsysteem moet worden ingesteld door een expert. Met een laptop zorg je ervoor dat de accu’s op de juiste manier worden geladen. Maar als je de omvormer gewoon aansluit, zonder in te regelen werkt het ook. Alleen zal het apparaat de standaardinstelling van bijvoorbeeld 3.000 Watt dan ook gaan leveren, aan een misschien wel veel te kleine accu!” Dit gaat nogal eens fout. Huibers wijst op het grote aantal accu’s dat volgens landelijk onderzoek binnen een jaar moet worden vervangen wegens verkeerd laden en ontladen. Natuurlijk is dat zonde. Maar het kan ook flink misgaan als een accu gaat koken waarbij dodelijk gas vrijkomt. Meer behoefte Van Walsum herinnert zich dat hij twintig jaar geleden verschillende schildjes aan de muur had hangen. “Die waren van de ANWB en van HISWA. Daarvoor moest je een accountantsverklaring inleveren en er kwam iemand kijken voordat je De Privateer 37 Charente, te huur bij Wetterwille. 12 HISWA MAGAZINE | 02 2025

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication