waterrecreatie Bij Huibers zit de Pacific Allure 155 in de verhuur. Gasslang uit 2018, vervanging is dringend nodig (geen schip van een van de geïnterviewden). het Franse Click and boat. Alleen leveren deze particuliere verhuurders niet de kwaliteit die verhuurbedrijven wel leveren. Op het gebied van veiligheid maar ook qua service. Alexander: “Wij hebben altijd een service-auto klaar staan om een boot weer varend te krijgen. Particuliere verhuurders hebben dat niet.” Gelijk speelveld Particuliere verhuurders leveren niet dezelfde kwaliteit als verhuurbedrijven. Ook tussen verhuurbedrijven onderling zijn vaak verschillen. Zo besteedt Jan Huibers bijvoorbeeld alle controles en het up to date houden van veiligheidsmiddelen aan boord uit aan gespecialiseerde bedrijven. Zo houdt hij een hoge standaard. “Of de rest dat ook doet? Ik zou ‘t mooi vinden”, zegt Huibers cynisch. Reputatie van de verhuurbranche Als het imago van de verhuurbranche in orde is, wordt voorkomen dat klanten die één slechte huurervaring hebben verloren gaan voor de watersport. Bereik nog te bepalen Het HISWA Certificaat Veilig Huren begint langzaam vorm te krijgen. Leden van de verhuurcommissie van HISWA-RECRON overleggen er intensief over. Het precieze bereik van het certificaat is nog onduidelijk. Dat accu›s, gasslangen en rook- en gasmelders worden opgenomen in de eisen, is voor iedereen helder. Verhuurders noemen ook brandblussers, EHBO- en reddingsmiddelen. Voor Stalenhoef die zeiljachten verhuurt, is de conditie van het staand en lopend want relevant. Guus noemt hier ook de afdichting van de saildrive. Huibers ziet het veiligheidscertificaat alleen voor ‹alles onder de luiken›. Consequenties van een certificaat Een certificaat levert wat op maar het zal ook zeker geld gaan kosten. Het vaststellen van de eisen kan in overleg plaatsvinden. Maar voor handhaving en controle moeten experts worden ingehuurd. Als die na een kop koffie tevreden het terrein verlaten is er niks aan de hand. Maar wat als een controleur op basis van de certificaatseisen midden in het seizoen een hele verhuurvloot afkeurt, dan is er meer aan de hand. Om gesprekspartner te blijven met verzekeringsmaatschappijen is strenge naleving gewenst. Draagvlak is er Over de concrete eisen in het certificaat, de controles en welke instanties hierin een rol kunnen spelen, verkeert het project nog in de overlegfase. Ook over de eventuele kosten is nog niks bepaald. Het HISWA Certificaat Veilig Huren moet enerzijds geen papieren tijger worden maar anderzijds ook geen zwaard van Damocles dat de verhuurder constant boven het hoofd hangt. Er zijn genoeg uitdagingen maar het belangrijkste is dat er onder de verhuurders draagvlak is. En dat is er. 02 2025 | HISWA MAGAZINE 15
16 Online Touch Home