21

De haven die Natural Yachts aanlegt bij Vollenhove, met – toepasselijk – een elektra verdeelstation op de achtergrond. elektrische jachten van passanten afmeren. De piek is wanneer vroeg in het seizoen, als de avonden en nachten nog koud zijn, de recreanten aan boord hun elektrische kachel aanzetten. “Als er meer verbruikers bij komen doordat de vloot van elektrische boten groeit, zal de behoefte aan meer laadpunten toenemen. Het is dan zaak om de capaciteit van de aansluiting op het elektranet slim te verdelen over de gebruikers. Zorg dat stroom beschikbaar is voor de kacheltjes tussen zes en elf uur ‘s avonds. Laat de accu’s van de elektrische jachten ‘s nachts laden. Met slimme programmering van de aansluitpunten is zoiets te bereiken.” Zonnestroom bufferen Aan de rand van de Noordoostpolder, vlakbij Vollenhove, is het team van Natural Yachts / Electric Ship Facilities bezig met het uitbreiden van de haven en het installeren van een slimme elektriciteitsvoorziening. Hielke Poorting vertelt: “We ontwikkelen een systeem met zonnepanelen en een accu. Daarmee kunnen we pieken in de stroomvraag opvangen. De accu wordt opgeladen in de periode overdag, als de jachten uit varen zijn. Een groot voordeel voor jachthavens is dat de elektriciteit nodig is in de zomermaanden, als de opbrengst van zonnepanelen groot is.” Zero emission haven Natural Yachts importeert Northman-motorjachten en Maxuszeiljachten uit Polen en voorziet die van elektrische aandrijving. De haven langs de ringvaart van de polder is een emissievrije jachthaven: er liggen alleen maar elektrisch aangedreven jachten. Die zijn van individuele eigenaars die een jacht bij Natural Yachts kochten en er is een vloot van 14 huurjachten, variërend van een 24 voet zeiljacht voor maximaal vijf personen tot een twaalf meter lang motorjacht voor zeven. Prikpalen De Stifting foar Elektrysk en Fossylfrij Farren yn Fryslân (Stichting voor Elektrisch en Fossielvrij Varen in Friesland - SEFF) organiseerde afgelopen februari de Marketupdate Duurzaam Varen. Hoofd verkoop buitendienst van Seijsener Johan Steur schetste er de problemen die spelen bij het aanpassen van jachthavens als de vloot elektrische jachten groeit. Seijsener is een bedrijf dat elektra- en watervoorzieningen aanlegt in jachthavens en op campings. Veel jachthavens hebben beperkte mogelijkheden voor stroomvoorziening, betoogde Steur. Vaak zijn er op een lange steiger maar een paar zuilen met stopcontacten, waar afgemeerde jachten een lange kabel naar toe moeten uitleggen om hun accu’s te laden en om de apparatuur aan boord te gebruiken die 220 Volt nodig heeft. Steigers waar de kleinere boten afmeren hebben in veel gevallen helemaal geen stopcontacten. Dit terwijl de eerste groep boten die van diesel- of benzinemotoren overstapt, vaak open sloepen zijn, meestal korter dan acht meter. 02 2025 | HISWA MAGAZINE 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication