23

techtalk Friesland wil een sluitend netwerk van laadpunten langs de Elfstedenroute. Zorg ervoor dat het netwerk, van de hoofdaansluiting tot de stekker, geschikt is om hogere stroomsterktes tegelijk te leveren. Automatiseren De aansluitwaarde van de stroompunten op de steiger is vaak laag: ergens tussen de 6 en 10 Ampère leveren de stopcontacten. Dat is voor het laden van veel accupakketten van elektrische boten niet genoeg. De interne infrastructuur van de laadpunten kan nog door een haveneigenaar worden verbeterd, maar dan blijft de vraag of de hoofdaansluiting in het havenkantoor, waar de stroomlevering vanaf het net binnen komt, wel voldoende capaciteit levert voor het laden van tientallen jachten. Daarom adviseert Steur om bij alle ligplaatsen stopcontacten te installeren en ervoor te zorgen dat het netwerk daar achter, van de hoofdaansluiting tot de stekker, geschikt is om hogere stroomsterktes tegelijk te leveren. Met de grotere vraag naar walaansluitingen wordt het ook logisch om de ligplaatshouders en passanten te laten betalen naar gebruik. Dat kan makkelijk worden geautomatiseerd, bijvoorbeeld via de aan/uit app, waarmee veel jachthavens al werken en waarmee naast een ligplaats ook water- en elektraverbruik kan worden afgerekend. Precies datgene dat je verbruikt, via achteraf betalen.: Netcongestie Beperkte capaciteit op het landelijk elektriciteitsnetwerk is een probleem dat havenexploitanten zelf moeten oplossen. Steur toont een kaart die is samengesteld op basis van gegevens van netbeheerders, waaruit blijkt dat alleen in de Rotterdamse havens en rond Delfzijl voldoende capaciteit beschikbaar is. In de rest van Nederland is op een paar plekken beperkte capaciteit, in enkele gebieden voorlopig geen capaciteit en in het grootste gedeelte van het land helemaal niet. Dat is op te lossen door een buffer aan te leggen. Een accu die de pieken in stroomvraag opvangt, kan worden geladen als de vraag klein is. Nog mooier is het om de elektriciteit zelf op te wekken met zonnepanelen die de accu laden. Slimme verdeelstations kunnen er voor zorgen dat alle stopcontacten het vermogen krijgen dat ze nodig hebben. Havenmeesters kunnen de schippers vragen om hun acculaders in te schakelen na de piek in stroomvraag van de avond, als op veel jachten wordt gestookt en gekookt. Stopcontactvrij? Kroes voegt toe dat verschillende organisaties met de Provincie Friesland samenwerken om een sluitend netwerk van laadpunten te realiseren langs de route van de Elfstedentocht. Dat kan mooi promotiemateriaal vormen voor de mogelijkheden van elektrisch varen: een aansprekende route met overal voldoende laadplekken. “Het zou ook goed zijn om dat zo in te richten dat mensen niet alleen op een kaartje kunnen zien waar laadplekken zijn, maar ook of die bewuste laadplekken beschikbaar zijn op het moment dat ze een haven naderen. Ook dat kan redelijk eenvoudig worden gerealiseerd met moderne apparatuur en een verbinding met een appje zodat recreanten dat op hun smartphone kunnen controleren.” 02 2025 | HISWA MAGAZINE 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication