25

techtalk Kansen voor elektravloot De vloot elektrisch aangedreven pleziervaartuigen groeit. Inmiddels zijn er in Nederland 29.000 boten elektrisch. Dat is zo’n 7,3 procent van de pleziervloot, becijfert Anton van Wijk van De Stille Boot. Van Wijk’s bedrijf levert elektromotoren en alle bijbehorende apparatuur die nodig is voor de elektrische aandrijving van boten. Die toename vindt hij logisch. Vergeleken met het autoverkeer loopt de pleziervaart nog achter: op de weg is 48,5 procent van de nieuw verkochte auto’s hybride of volledig elektrisch, 35 procent heeft geen verbrandingsmotor meer. 6,3 miljoen Nederlanders hebben een elektrische fiets. Tekst: Hans Buitelaar Exponentieel De techniek maakt de overstap naar elektrisch steeds aantrekkelijker. Ontwikkeling van accu’s gaat in een razend tempo. Was in het jaar 1990 de energiedichtheid van een accu nog onder de 100 Watt-uur per kilogram accugewicht, in 2017 was de techniek al zo ver ontwikkeld dat een accu 360 Wattuur per kilo kon leveren. De groeicurve is exponentieel: zeven jaar later, in 2025, is het al mogelijk om met de nieuwste accu’s 711 Watt-uur per kilo accugewicht te leveren. De afgelopen jaren is het gelukt om solid state accu’s te ontwikkelen: batterijen die geen vloeistof zoals accuzuur meer bevatten, maar waar het materiaal tussen de platen bestaat uit vast materiaal. Die zijn minder brandgevaarlijk, kunnen meer vermogen bevatten en kunnen vaker worden ontladen en weer worden opgeladen. Er zijn al auto’s die 1.000 kilometer halen op een enkele lading van de accu’s. Dat zijn natuurlijk de allerlaatste technieken en dergelijke accu’s worden nog niet in grote hoeveelheden in plezierboten geïnstalleerd. Maar de trend is duidelijk:de nadelen van elektrisch varen met een accu als bron van vermogen ten opzichte van een tank met fossiele brandstof nemen snel af. Maar heel weinig auto’s halen 1.000 kilometer op een tank brandstof ten slotte. Trommelschroeven Daarnaast zijn er nieuwe vormen bedacht om het vermogen van een elektromotor over te brengen in het water zodat de boot vooruit gaat. De Rimdrive of Sealance en Deepspeedmotoren werken met een elektromotor met een grote diameter rondom een schroef die in een trommel is gevat. De schroefbladen steken vanaf de rand van de trommel naar binnen. Zo’n grote diameter voor een elektromotor levert veel koppel en vermogen in relatie tot de verbruikte stroom. De schroefbladen zijn in zo’n configuratie bovendien veel minder gevoelig voor cavitatie. Levensduur en efficiëntie zijn daarmee veel groter. Goedkoper Dankzij deze ontwikkelingen en het feit dat overal op de wereld nu ook elektrische vaartuigen worden ontwikkeld voor personenvervoer en vrachtvervoer, worden accu’s en elektrische aandrijvingen steeds goedkoper. “Uiteindelijk gaan we allemaal elektrisch varen!” is de overtuiging van Van Wijk. RimDrive & Sealance / Deepspeed motoren: nieuwe vormen van eindoverbrenging in het water die de efficiëntie van elektrisch varen vergroten. 02 2025 | HISWA MAGAZINE 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication