Handelspolitiek 2025 handel Wederzijdse importheffingen: realiteit of dreigement Het scenario van 2018 lijkt zich opnieuw af te spelen: president Trump gaat verder met zijn America firstdoctrine. De populistische president valt terug op zijn nationalistische handelspolitiek: importtarieven voor Europa, China en de buurlanden Mexico en Canada, een handelsoorlog met China, en hoge invoerrechten op aluminium en staal van 25 procent. Voor het openbreken van bestaande handelsakkoorden speelt de Amerikaan blufpoker en de rest van de wereld kan niet anders dan erin mee te gaan. Wat zijn de gevolgen voor de handel wereldwijd? En hoeveel last ondervinden Nederlandse ondernemers ervan? Tekst: Klaas Wiersma Afgelopen maart herstelde Trump zijn importheffingen op staal en aluminium met 25 procent. Drie weken later kondigde hij een universeel tarief van 10 procent af op alle geïmporteerde goederen. Voor handelspartners van Amerika gelden vanaf dan aparte, hogere tarieven. De EU moet 20 procent betalen. Trump noemde het ‘bevrijdingsdag’ maar zijn maatregelen leidden tot een crash van de Amerikaanse aandelenmarkt. De S&P500-index daalde met meer dan 20 procent. Er dreigt een bearmarket (berenmarkt): een periode van angst en pessimisme onder beleggers. De maatregelen leiden tot marktvolatiliteit (snelle prijsveranderingen) en beleggersonzekerheid. Reacties van de handelspartners blijven niet uit. De Europese Commissie publiceert een lijst met Amerikaanse goederen waarop de EU een importheffing van 25 procent gaat heffen. Op deze lijst staan ook de codes die betrekking hebben op verschillende soorten boten. De heffingen worden openlijk vergeldingsheffingen genoemd. Trump haalt bakzeil en laat weten Strategische voorraadopbouw en prijsstelling worden genoemd als middelen om de impact van de heffingen te beperken. dat de aangekondigde extra landspecifieke invoerrechten met negentig dagen wordt uitgesteld tot 9 juli 2025. De EU anticipeert direct op deze macabere dans en stelt de vergeldingsheffingen ook met negentig dagen uit. Het is vooral deze vergeldingsheffing van Europa die hier pijn doet. Ondernemers met Amerikaanse producten moeten de heffingen opnieuw gaan doorberekenen aan hun klanten. Vragen van klanten “We krijgen veel vragen van klanten over de importtarieven”, zegt Ilse Bomert van Bomert Watersport. Het Giethoornse bedrijf is dealer van verschillende merken sloepen en sportboten en Stand van zaken (begin juni 2025) • 10 procent importheffing op export naar Amerika voor alle landen • Trump’s specifieke tarieven per land zijn opgeschort tot 9 juli 2025 • Na 9 juli: 20 procent importheffing voor producten uit EU • Invoerrechten van de EU boven 150 euro variëren tussen 0 tot 17 procent (niet nieuw) • Op import van buiten de EU geldt 21 procent btw, voor enkele producten geldt een verlaagd tarief van 9 procent (niet nieuw) 12 HISWA MAGAZINE | 03 2025
13 Online Touch Home