onderzoek die hebben gevaren of gezeild met een kajuitboot tijdens de vakantie deden dat veelal met de eigen boot. Voor het varen met een sloep of open motorboot en het zeilen met een open zeilboot werd het vaakst gehuurd. Bij de overige watersportvormen liggen de gemiddelde uitgaven per persoon aan een dagtocht iets meer uiteen, van gemiddeld 7,50 euro (zwemmen in open water) tot bijna 40 euro (duiken). Vergeleken met eerdere watersportonderzoeken is het bezit van watersportgoederen in Nederlandse huishoudens in 2024 ten opzichte van 2021 licht gestegen. Het bezit van sloepen en supboards nam de afgelopen jaren toe. De verwachting voor de komende jaren in deze segmenten is positief. Aangezien er voor deze twee watersportgoederen ook meer aanschafplannen bestaan ten opzichte van vorige metingen, mag verwacht worden dat sloepvaren (1,6%) en suppen (2,9%) ook de komende jaren belangrijke groeisegmenten blijven. Laaghangend fruit De belangrijkste reden om niet te watersporten is dat mensen simpelweg niet van watersport houden (33%). De overige twee derde die (nog) niet watersport, geeft als reden om niet te gaan niet de weersvoorspelling of de kosten Beiden zijn vaak gehoorde aannames bij ondernemers voor het wegblijven van huurders of dagrecreanten. Uit dit onderzoek blijkt iets heel anders. Het zijn twee redenen die veel kansen bieden voor de markt: ‘Het is er niet van gekomen’ (20%) en ‘Geen spullen’ (13%). ‘Hier zit het echte laaghangend fruit’, zegt Maarleveld. ‘Een derde van de groep die nu niet watersport, is te verleiden door in te spelen op deze twee aspecten.’ Ook kitesurfen werd in het onderzoek meegenomen. Veiligheid en schone omgeving De watersporters is ook gevraagd naar wat zij echt belangrijk vinden aan de beleving binnen de watersport die zij beoefenen. Veiligheid en een schone omgeving steken hier met kop en schouders boven uit. Specifiek voor varen en zeilen geldt dat een aanlegsteiger en sanitaire voorzieningen de twee belangrijkste watersportgerelateerde voorzieningen zijn. Bij varen met een sloep, zeilen met een open zeilboot en kanoën is dit de huurmogelijkheid. Voor surfers en suppers zijn zwemmogelijkheden relatief belangrijk en voor vissers een vissteiger. De watersportondernemers kunnen hier hun voordeel mee doen. Maarleveld: ‘Veiligheid is in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt geen afschrikwekkend onderwerp, maar juist een kans voor de sector. Je kunt als ondernemer anticiperen op het onderwerp veiligheid, bijvoorbeeld door startersdagen te organiseren waarbij je deze onderwerpen ruim aandacht geeft. Het is net als bij skiën of duiken een belangrijk onderdeel van wat je in het totaalplaatje biedt. Meer kennis geeft meer veiligheid en meer veiligheid geeft meer plezier.’ Hiervoor is ook materiaal van het project Varen doe je Samen! te gebruiken. Het Watersportonderzoek 2024 is een vervolg op het onderzoek van 2021 en 2013. Het is de wens om dit onderzoek regelmatig te herhalen, vooral om trends en ontwikkelingen te kunnen duiden. In september 2025 organiseert HISWA-RECRON een bijeenkomst waarin nader op de cijfers en trends ingegaan wordt. Meer informatie: www.hiswarecron.nl/agenda. Zeilers vinden een aanlegsteiger en sanitaire voorzieningen vooral belangrijk. Over het onderzoek Het Watersportonderzoek 2024 is uitgevoerd door Waterrecreatie Nederland in samenwerking met het onderzoeksbureau Trends & Tourism. Het onderzoek is tot stand gekomen met financiële bijdragen van HISWARECRON, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Drenthe, Fryslân, Groningen, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland, ZuidHolland, Flevoland en van OSO (Overlegorgaan Samenwerkingsverbanden Openluchtrecreatie), Watersportverbond en Sportvisserij Nederland. 04 2025 | HISWA MAGAZINE 21
22 Online Touch Home