column toelevering Vetus: “Regeldruk remt concurrentiekracht van Europa” Distributeurs, dealers en mensen van de productiefaciliteiten in het buitenland van Vetus ontmoeten elkaar in de Vetus Lounge tijdens de Metstrade. Het bedrijf floreert met een nieuw hoofdkantoor en magazijn in Schiedam. CEO Marcel Borsboom ziet een stabiele toekomst voor het Nederlandse bedrijf ondanks onvoorspelbare wereldhandel en een onzekere watersportmarkt. Tekst: Hans Buitelaar “Mensen zullen altijd aan boten blijven klussen, werven zullen altijd boten blijven bouwen.” Marcel Borsboom, CEO bij Vetus, maakt zich geen zorgen over het voortbestaan van bedrijf. Het aanbod van accessoires en onderdelen voor de pleziervaart en kleine beroepsvaart is in 60 jaar uitgegroeid tot een assortiment waarbij voor een complete boot naast het casco bijna geen andere leverancier meer nodig is. Oprichter Willem den Ouden († 2008) heeft een bedrijf nagelaten dat een begrip is in de watersport en dat staat als een huis. Eigen productontwikkling Het bedrijf zit sinds eind 2024 in een nieuw gebouw, drie kilometer van de vorige locatie in Schiedam. Vetus is nu gevestigd aan het water, naast een zijtak van de Maas met een jachthaven. Het gebouw wekt met zonnepanelen de eigen energie op. Als bij weinig zonneschijn toch elektriciteit wordt ingekocht, is die opgewekt door windmolens of waterkracht. Daarmee is het gebouw CO2 - neutraal. Vetus groeide aan alle kanten uit het oude gebouw. De nieuwbouw is ruim opgezet. Het belangrijkste is de verbetering van de logistiek. Het magazijn waarin een voorraad aan bootonderdelen en installaties klaar ligt voor de distributeurs, werven Prototypes worden in het research lab met een 3D-printer gemaakt. en dealers, is zo ingericht dat voor verschillende productgroepen altijd de benodigde onderdelen snel bij elkaar zijn te vinden. Vetus levert motoren, boegschroeven, ankerlieren, onderdelen rondom de motor, uitlaatsystemen, elektrische apparatuur, meters, filters, tanks en meer. Voor de motoren zijn er samenwerkingsverbanden met verschillende fabrikanten die ook in de automobielindustrie actief zijn, zoals Mitsubishi, maar ook met een scheepsmotorenfabrikant als Yanmar, het moederbedrijf van Vetus. Koelingen, keerkoppelingen of brandstof systemen bij ‘kale’ motoren ontwerpt Vetus zelf en laat dat in fabrieken over de hele wereld maken. Prototypes printen ze voor tests in Schiedam in het ‘research lab’ met een 3D-printer. Dankzij die eigen productontwikkeling kan Vetus de kwaliteit van onderdelen voor boten in de pleziervaart en kleine beroepsvaart hoog houden. Landelijke verschillen “We hebben mensen in dienst in 17 landen. Over de hele wereld zijn distributeurs en dealers voor ons bedrijf actief”, vertelt Borsboom. “We hebben grote vestigingen in Baltimore in de Verenigde Staten en in Brisbane in Australië. De productie van onze spullen is voor een groot deel in Europa, een ander deel wordt gefabriceerd in onder andere India en Taiwan. We leveren aan 12.000 vaste afnemers wereldwijd. We zien daarbij verschillen per land. Onze vestiging in Polen levert veel aan botenbouwers. In Nieuw-Zeeland is ons merk Maxwell in trek, dat ankerlieren en andere kwalitatieve producten biedt voor heel grote jachten.” Marecel Borsboom, CEO Vetus. Onzekerheid Als bedrijf met wereldwijde operaties is Vetus onderhevig aan de grillen van de wereldeconomie en de ontwikkelingen van de watersport. “De enorme opleving ten tijde van de corona16 HISWA MAGAZINE | 05 2025
17 Online Touch Home