33

nieuws Molenwieken herbruikt in boten Een team ontwikkelaars van de Canadese werf Tern Boatworks is erin geslaagd om grote delen van glasweefsel en hars gemaakte laminaten te ‘deconstrueren’, voor hergebruik van de losse materialen die in zulk composiet zijn verwerkt. Het proces heet ‘ReceTT’, waarbij een soort omgekeerde versie van het injecteren van vezels met hars wordt toegepast. De bootbouwers van Tern laten een speciaal zuur langs het laminaat lopen waarmee de hars oplost en alle in het composiet verwerkte materialen worden gescheiden voor hergebruik. Ze gebruikten delen van oude glasvezelpolyester boten en deden hetzelfde met oude wieken van windmolens. Alle materialen uit deze composieten worden zo schoon van elkaar gescheiden zodat ze geschikt zijn voor hergebruik. De glasvezels, kernmaterialen als balsa hout of schuim en de hars. Die is opgelost in het zure oplosmiddel, maar kan met harders weer worden hergebruikt. Het product dat met de hergebruikte materialen wordt gebouwd, is getest door de Universiteit van British Columbia. De buigzaamheid en breeksterkte van het hergebruikte materiaal is zo’n 10 procent minder dan de materialen in eerste gebruik. Door daar in het bouwproces rekening mee te houden, is hergebruik zeker mogelijk. Oude windmolenwieken en verouderde polyester jachten belanden nu niet meer op de vuilnisbelt, maar zijn een bron van herbruikbaar materiaal. www.resolvecomposites.com/recett Onverwoestbaar uit de printer Boten tot 12 meter lengte worden in één stuk geprint door de rijdende 3D-printers in het Maritime Application Centre (MAC) van CEAD. Dit bedrijf bouwt grote 3D-printers en richt zich met MAC op de scheepsbouw. Naast printers ontwikkelt het Delftse bedrijf ook de thermoplastics die gebruikt worden in de 3D-printers. Hun nieuwste product is HDPro, plastic korrels van High Density Poly Ethyleen die in de 3D printer worden gesmolten en die een onverwoestbare scheepshuid opleveren. CEAD gaat in opdracht van Damen Shipyards HDPro werkboten bouwen. Het materiaal voor deze boten is erg sterk en kan grote klappen absorberen zonder te deuken of breken. Het weert aangroei, waardoor antifouling niet meer nodig is. HDPro is volledig herbruikbaar. www.ceadgroup.com Spiegelbolide Tien cilinders in een V-opstelling die samen 425 paardenkrachten opleveren is indrukwekkend in een vrachtauto of snelle personenauto, laat staan aan de spiegel. De Amerikaanse fabrikant Mercury ontwikkelde het nieuwste model uit de Verado-lijn met bovenstaande specificaties. De motor bereikt het topvermogen op 6600 toeren. De cilinderinhoud is 5,7 liter en het gewicht aan de spiegel bedraagt 316 kilogram. De dynamo lever 15 ampère stroom, zodat het boordelektranet sneller wordt geladen en meer apparatuur kan voeden. De motor wordt elektronisch aangestuurd (throttle by wire) en is voorbereid voor joystick controle. www.mercurymarine.com NeuBoat integreert AI Het Koreaanse bedrijf Avikus, een dochterbedrijf van scheepsbouwconcern Hyundai HD dat zich richt op autonome schepen, introduceert NeuBoat. De apparatuur omvat Dock II, Navi en Control. Een door kunstmatige intelligentie aangestuurd systeem is uitgerust met sensoren, camera’s en de navigatie-instrumenten plus waterkaarten en een internetverbinding om de meest recente vaarweginformatie te verkrijgen. Een computer verwerkt alle informatie die door de sensoren en apparatuur is verkregen en is verbonden met de motoren en het roer. Daarmee kan NeuBoat Dock II het jacht in en uit een box of aanlegplaats manoeuvreren, NeuBoat Navi een route bepalen en volgen en Neuboot Control het toerental van de motoren en de trim van de schroeven regelen. Allemaal automatisch. Het verkoopkantoor is gevestigd in Florida, USA maar het moederbedrijf in Seoel. Er zijn op het moment alleen dealers in de Verenigde Staten, het bedrijf zoekt nog Nederlandse importeurs of dealers. www.avikus.us 05 2025 | HISWA MAGAZINE 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication