13

bedoeling. De manier waarop we samenwerken zal aan het einde van dit project echt anders zijn.’ ‘We zorgen er met het onderwijs èn het bedrijfsleven voor dat we praktijkgericht onderzoek faciliteren, dat we student challenges kunnen doen en andere manieren van samenwerken onderzoeken die echt hard nodig zijn. De hele transitie naar emissieloos varen vraagt om toekomstgericht, wendbaar en flexibel denken. Een uitdaging, maar noodzakelijk. De Nederlandse manier van gezamenlijkheid, samen beslissen en polderen biedt hierin een cultureel voordeel.’ Imagoboost Niet alleen de toekomst van emissieloos varen is belangrijk. Het hele imago van de maritieme sector mag een boost krijgen. In 2030 komt de branche, als er niets gebeurt, zo’n 6.000 mensen te kort. Opleiden met toekomstvisie is belangrijk om het beeld dat soms nog bestaat van de sector – grijs, vervuilend en daarmee problematisch – flink te verbeteren. Karman: ‘Het zal het gehele probleem niet oplossen, maar het is veel gaver om te gaan werken of studeren in een branche waarvan je weet dat die zich actief ontwikkelt.’ Ondanks de dynamiek, de diversiteit aan beroepen en de vele uitdagingen, weten veel mensen de weg naar de sector niet te vinden. ‘Er moeten dus grote stappen worden gezet en dit is er eentje van. Het is belangrijk beter in te spelen op de behoeften van jongeren en zij-instromers, leeromgevingen beter af te stemmen op de praktijk en ontwikkelingen op het gebied van energietransitie en digitalisering te omarmen. Daarnaast moeten diversiteit en loopbaankansen prioriteit krijgen. Allemaal zaken die we in dit project meenemen.’ Learning community Naast Human Capital en de Ontwikkelings- en Demonstratieprojecten is Digitaal Samenwerken een derde hoofddoel in het programma. De drie samen zorgen ervoor dat de kennis die opgedaan wordt overal snel kan landen, bij de mensen die al in de sector werken en bij de mensen die de sector in gaan. Een ‘learning community’, noemen Karman en Van Leunen dit. Bij Digitaal Samenwerken gaat het vooral over het optimaliseren van processen door effectiever uitwisselen van data en informatie. Karman: ‘Als we minder mensen hebben, moeten we efficiënter werken. We kunnen meer remote op basis van sensoren en data, op afstand meer en betere ondersteuning bieden en optimaliseren op het gebied van verbruik en onderhoud.’ En natuurlijk zijn er, zoals in elk project, uitdagingen. Van Leunen, zelf stuurman geweest op de grote vaart, zegt: ‘Emotie zal een rol spelen bij afscheid van het oude en een transitie naar het nieuwe. De machinist die normaal aan een klein geluidje hoort dat er iets mis is, zal nieuwe competenties moeten inzetten. Maar gelukkig is het morgen niet 06 2025 | HISWA MAGAZINE 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication