den, bijna geen rek kennen. Dat betekent dat alle winddruk op de tuigage wordt overgebracht en niets van die druk door rekken van het zeil wordt opgevangen. Een toerzeil gemaakt van Dacron kent veel meer rek waardoor een deel van de krachten wegvloeit en de tuigage minder wordt belast. Bij wedstrijden wordt daarnaast natuurlijk meer gevraagd van de tuigage dan bij toerzeilen. Een toerzeiler zal bijvoorbeeld bij veel wind minder snel een spinaker zetten dan een wedstijdzeiler die alles uit zijn boot wil halen.” Complex samenstel Inzicht in de verschillende manieren waarop je een boot kunt tuigen, is van groot belang. Zo is er een masttop tuigage of een fractionele tuigage. Hierbij zijn de aangrijpingspunten van de verstaging verschillend en is de masttop wel of niet verjongd. Belangrijk is ook de manier waarop de mast op de boot is geplaatst zoals op het dek of als doorgestoken mast. Verder is de wijze waarop de verstaging van de mast is uitgevoerd met een enkele of meerdere zalingen, al of niet gepijld, van belang bij de beoordeling van het gehele systeem en de trim van de boot. Tot slot spelen zaken zoals de samenstelling van de verstaging, soorten staaldraad en de verschillende spanners een rol. Pieter Kok van Rake Rigging: “Een tuigage is een complex samenstel van onderdelen waarbij geldt dat elk element van belang is voor een veilig en goed presterend systeem. Vooral bij toerzeilers zie ik nog wel eens dat daar te gemakkelijk over gedacht wordt en er te weinig aandacht is voor onderhoud aan mast en tuigage. Daarom is het uitvoeren van een regelmatige check op de tuigage geen overbodige luxe en kan er een hoop narigheid voorkomen worden. Ik zie bij controles toch regelmatig zaken voorbij komen die aandacht behoeven zoals corrosie bij verbindingen tussen rvs-beslagen en de aluminium mast, losse strengen bij staaldraad of niet goed werkende rolreefsystemen en ingesleten valschijven. Daarom is het zo goed dat er op basis van de checklist tuigage een training is ontwikkeld. Zodat personeel van bijvoorbeeld jachtservicebedrijven kennis heeft om de check op een goede wijze uit te voeren.” De juiste trim In veel gevallen kunnen klanten ook nog geholpen worden bij de juiste trim van de mast. Kok: ”De trim van de mast is van groot belang voor de vaareigenschappen. Een verkeerd getrimde mast kan leiden tot metaalmoeheid van onderdelen en grotere krachten op het roer als de boot bijvoorbeeld te loefgierig is. Met een juiste trim kan dat voorkomen worden en vaart de boot prettiger, veiliger en ook nog eens harder. De checklist kan aanleiding zijn om aanvullend te kijken naar de trim van het zeiljacht. Extra meerwaarde voor de klant en natuurlijk ook voor het bedrijf zelf!” Aanmelden training tuigage De training tuigage is gepland in het voorjaar van 2026 (datum nog niet bekend). Wil je je alvast aanmelden voor deze training, stuur dan een mail naar Suzanne Knippers: s.knippers@hiswarecron.nl. Kijk voor meer informatie op www.hiswarecron.nl/agenda. 06 2025 | HISWA MAGAZINE 23
24 Online Touch Home