26

gaat iedereen. Singapore is een heel ander verhaal. We kunnen daar als collectief proeven of die markt nieuwe mogelijkheden biedt.” Strategische beurzen en handelsmissies De Trade Council spant zich vooral in om deelname aan strategische beurzen en handelsmissies in het buitenland te ondersteunen. Vanuit de Topsector Water, waarin het bedrijfsleven en de overheid samen optrekken, is geld beschikbaar voor exportpromotie. Volgens voorzitter Vergroesen van de Trade Council is de bijdrage vanuit de Topsector Water voor de maritieme sector nog beperkt. Toch kunnen kleine bedragen net het verschil maken, stelt hij, vooral voor MKB-bedrijven die geen ruim budget hebben om aan te haken. “En we kunnen op een beurs net iets extra’s doen, bijvoorbeeld een receptie met de ambassadeur op een representatieve locatie. Het is belangrijk om goed voor de dag te komen.” HISWA Holland Yachting Group ontving vanuit Topsector Water subsidie voor een strategische beurs, zoals recent voor de Monaco Yacht Show. Andere beurzen waar de superjachtbouw zich collectief presenteert zijn de Fort Lauderdale Boat Show in Florida en de Miami International Boat Show. HISWA Holland Yachting Group ging in 2014 ook 26 mee op handelsmissie naar China, in gezelschap van Koning Willem Alexander. Daarnaast bouwt exportmanager Jeroen Sirag namens HISWA Holland Yachting Group aan een eigen netwerk in opkomende markten, zoals in Azië. “Zo hebben wij lokaal contact met de consul- generaal van Singapore, rondom de Singapore Yacht Show. Dat is een ideale locatie om de markt in Azië verder te verkennen.” Volgens Conijn van Contest Yachts kunnen superjachtbouwers onder de vlag van HISWA Holland Yachting Group nieuwe markten verkennen, waar zij als zelfstandig bedrijf niet snel voet aan de grond krijgen. “Naar Boot Düsseldorf Meer informatie Evofenedex www.evofenedex.nl Topsector Water, kernteam Export & Promotie www.topsectorwater.nl/home/exportpromotie Nederland Maritiem Land, Trade Council www.maritiemland.nl/trade HISWA Holland Yachting Group www.hollandyachtinggroup.com HISWA MAGAZINE 3 Lobby naar Den Haag Martin Bloem van het kernteam Export & Promotie van Topsector Water, in het dagelijks leven werkzaam bij adviesbureau Marstrat, benadrukt het belang van de superjachtbouw voor de exportpromotie. Zijn taak in het kernteam is om de bijdrage vanuit de overheid aan de maritieme sector te vergroten. “Dat is nog best lastig. Met het nieuwe kabinet hopen we op een nieuwe koers”, stelt hij. Bloem doet daarbij een oproep aan alle HISWA-leden die actief zijn in de superjachtbouw om zich te laten horen. “Niet alleen op handelsmissies en beurzen in het buitenland. Maar ook richting de politiek. De superjachtbouw is het paradepaardje van de maritieme sector. Onze sector is in Den Haag nog vrij onbekend. We verdienen beter.”

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication