30

kennis over de gasten en het schip, de schipper- en marktcombinaties. Daar horen ook bij: samenwerken om kosten te besparen door gezamenlijke inkoop en ook gezamenlijk voordeel halen uit een garantiefonds en het waarborgen, door bijvoorbeeld certificering. “Wij zijn de meest laagdrempelige vorm van watersport in Nederland. Het heeft mij altijd verbaasd dat wij nog niet aangesloten waren bij de grootste watersportbelangenorganisatie HISWA en dat verandert nu.” (schipper-eigenaar Maarten van Nieuwland) Veel van de charterschepen stammen uit de tweede industriële revolutie, het verzilveren van het erfgoedkarakter is dan ook een belangrijk punt voor het beleid. De boten hebben Nederland immers groot gemaakt. Tot slot: nieuwe instroom, bedrijfsopvolging, doorverkoop en tools met instrumenten voor de boekingskantoren. Met veel van deze punten is HISWA al actief voor de witte verhuurvloot. Geschillenregeling Aan nieuwe Algemene Voorwaarden wordt inmiddels gewerkt. De TCN- en HISWA-voorwaarden blijven bijna gelijk. Het belangrijkste verschil is de geschillenregeling. De bij HISWA aangesloten schippers maken gebruik van aantrekkelijkere regels voor de consument. Om gebruik te kunnen maken van de voorwaarden- en geschillencommissie moeten scheepseigenaren wel lid worden van HISWA Vereniging. De TCN-kantoren zijn volwaardig lid en voor scheepseigenaren is er een speciaal lidmaatschap opgezet. Maarten van Nieuwland, eigenaar Groninger Tjalk Res Nova uit 1895. Pouwel Slurink, TCN-voorzitter en directeur Naupar.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication