41

catie. Op de eerste plaats speelt mijn technisch goed geschoolde verkoopteam daar een grote rol in; zij onderhouden dagelijks het persoonlijk contact met klanten. Verder zijn we al meer dan 10 jaar online actief. We waren een van de eersten met e-commerce activiteiten zoals een uitgebreide webshop. Daarnaast brengen we jaarlijks een dikke catalogus uit met de nieuwste producten en innovaties, versturen we met regelmaat nieuwsbrieven, benutten we alle social media kanalen en maken we persberichten. Maar ook producttraiHeb je ook eigen merken? “Ja, verschillende. Zoals verrekijkers van Bynolyt en Gambit. Verder hebben we, omdat het niet op de markt was, zelf een product voor geluidsisolatie ontwikkeld.” Wat vind je van de campagne Welkom op het water? Welke gouden tip heb je hiervoor? “Heel goed! We hebben zo’n prachtig waterrijk land en er zijn zoveel onontdekte gebieden en mogelijkheden op het water. Mensen willen steeds vaker meerdere activiteiten in een ‘We waren een van de eersten met e-commerce activiteiten zoals een uitgebreide webshop.’ ningen bij werven en retailers en deelname aan watersportbeurzen vormen vaste onderdelen van onze marketingmix.” Hoe ziet de positionering van je bedrijf eruit? Hoe benut je innovatieve kansen? “Met Technautic positioneren we ons aan de midden/bovenkant van de markt. We nemen deel aan internationale marketingmeetings van leveranciers, we delen per kwartaal marktinformatie met fabrikanten en zorgen er zo voor dat er realistische forecast uitkomt. Ons CRM-systeem is tiptop in orde, dat is absoluut een voorwaarde. Verder zijn we echt van de praktijk: we doen als team mee aan verschillende watersportactiviteiten en bezoeken watersportevenementen. Zo peilen we de behoeften en spotten we trends.” HISWA MAGAZINE 3 bepaalde periode plannen: ’s ochtends suppen en ‘s middags lekker chillen met vrienden op een gehuurde sloep. Andere combinaties zijn er legio. Dat moeten we vooral promoten. Welkom op het water is een prachtige campagne om mensen achter de computer of bij Netflix weg te halen. Mijn gouden tip? Ik heb er wel drie. Gebruik het woord waterrecreatie in plaats van watersport. Dat spreekt een grote doelgroep aan. Verder: organiseer een laagdrempelige ‘Dam tot Dam Loop’ op het water zodat de massa in aanraking Biografie Peter Wayper (54 jaar) is meer dan 20 jaar eigenaar van de Waygroep die hij overnam van zijn vader. De Waygroup is een groep bedrijven met een gemeenschappelijke doelstelling: producten leveren die net even slimmer zijn en net even beter voor het milieu: ‘better quality less waste’. Technautic is een onderdeel van de Waygroup. Peter richtte na zijn opleiding Small Business en NIMA-B het bedrijf Technautic op. Zijn vrije tijd besteedt hij aan zeilen, suppen, wielrennen en mountainbiken. Je hebt ook een zusterbedrijf in de outdoor. Welke nuttige overeenkomsten zie je met Technautic? “Ik zie veel parallellen met de watersport. De outdoor begon ook als een ‘hardcore’ vrijetijdsbesteding zoals bergbeklimmen en extreem skiën. Outdoor ontwikkelt zich nu naar meer mainstream. Er zijn nog altijd extremisten maar veel buitensporters zijn een ‘outdoorist’, gericht op beleving en reizen. Als je op tijd bent met dit soort trends en je productengamma is daar op aangepast, dan is je return of investment (ROI) oké voor aankomende jaren. Waar ‘Gebruik het woord waterrecreatie in plaats van watersport. Dat spreekt een grote doelgroep aan.’ komt met waterrecreatie. En tot slot, kijk ook eens naar succesvolle andere campagnes zoals de campagne van Bever: Niemand is een binnenmens.” de watersport op achter loopt ten opzichte van outdoor is het ‘groen denken’ zoals het hergebruik van materialen, de circulaire economie en de carbon footprint.” 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication