46

NIEUWSINNOVATIE Venus GX Victron Energy ontwikkelde de Venus GX op basis van de bestaande Color Control GX. Die zorgt Hybride motorjacht ‘Home’ Heesen Yachts bouwde het eerste hybride aangedreven motorjacht met Fast Displacement Hull ter wereld. De eigenaar van het jacht doopte het jacht in april bij Heesen en gaf het de naam Home. Het motorjacht heeft twee watergekoelde gelijkstroommotoren, elk met een vermogen van 127 kilowatt. Met deze motoren haalt het jacht een snelheid van negen knopen. De twee dieselgeneratoren leveren op dat moment de benodigde elektrische energie. Daarnaast heeft Home een dieselmechanische aandrijving. Beide aandrijvingen werken onafhankelijk van elkaar, een gecombineerde werking is ook mogelijk. Dat zorgt voor flexibel beschikbaar vermogen en een grote efficiency. De actieradius bedraagt 3.750 zeemijlen bij een kruissnelheid van twaalf knopen. De topsnelheid bedraagt ruim zestien knopen. De eerder genoemde dieselmotoren hebben een vermogen van zeshonderd kilowatt. Dat is bescheiden voor een jacht van deze lengte. Het is een bewijs van de efficiency van een Fast Displacement rompvorm. Van Oossanen tekende voor het ontwerp van de romp. Home heeft een lengte van vijftig meter en een diepgang van iets meer dan twee meter. www.heesenyachts.com 46 voor controle en monitoring van diverse systemen van Victron. Een groot verschil met de Color Control is dat de Venus GX geen beeldscherm en bedieningsknoppen heeft. Die eenvoudige uitvoering zorgt voor een aantrekkelijke verkoopprijs. De gebruiker krijgt toegang tot de gegevens via Victron Remote Management, het ingebouwde WiFi-access point of een lokaal netwerk op basis van WiFi of LAN. De Venus GX biedt ook een aantal extra’s ten opzichte van de Color Control. De ingebouwde WiFi is er een van. Het apparaat is bovendien in staat om het vloeistofniveau van drie tanks te monitoren en er zijn twee ingangen voor temperatuurmeting. www.victronenergy.com BackTow reddingsvesten TeamO introduceerde vorig jaar al een innovatief harnas. Nu is er het TeamO Backtow reddingsvest. Als een bemanningslid overboord gaat terwijl hij vastzit aan de veiligheidslijn van zijn reddingsvest aan een varende boot komt zijn leven toch vaak in gevaar. Het hoofd verdwijnt onder water door de langskomende golven en ademen is dan onmogelijk. TeamO Marine ontwikkelde daarom de zogenaamde Backtow-technologie. Backtow zorgt ervoor dat het hoofd van de drenkeling naar boven draait. Het blijft boven water zolang de boot het slachtoffer in het water voortsleept. De luchtwegen blijven daardoor vrij en de niet-bewusteloze drenkeling is in staat om te communiceren. De redding kan dan goed worden voorbereid. Het BackTow reddingsvest geeft de bemanning meer tijd om de boot te stoppen en de drenkeling te redden. De lijn aan het reddingsvest is sterk genoeg om de drenkeling uit het water te halen met bijvoorbeeld de grootzeilval. www.nordicmarine.nl A MAGAZINE 3

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication