20

Actief op turbulente Nederlandse Temidden van schuivende verhoudingen op de wereldmarkt, levert de nautische maakindustrie van Nederland producten van topkwaliteit. Veel jachtbouwers en leveranciers van onderdelen exporteren. Veranderende eisen van overheden en andere normen op buitenlandse markten vergen een alerte houding van exporterende ondernemers. Tekst: Hans Buitelaar “Superjachtwerven en toeleveranciers van alle soorten apparatuur en uitrusting op jachten, voor grote én voor kleine jachten, hebben de wereld als afzetgebied.” Jeroen van den Heuvel, Afdelingsmanager Handel bij HISWA Vereniging, concludeert uit de cijfers van de laatste conjunctuurmeting van HISWA dat export een groot deel van de omzet oplevert van de waterBij transport is het erg belangrijk om jachten schadevrij bij de buitenlandse klant af te leveren. Krimpfolie en een speciale transportbok met duidelijk aangegeven hijspunten kunnen daarbij helpen. sportgerelateerde maakindustrie in Nederland. “Wat blijkt is dat de bedrijven in onze sector die exporteren, over het algemeen beter presteren dan de bedrijven die zich op de lokale markt richten.” Handelspolitiek Ook de werven die jachten bouwen in ‘normale’ afmetingen, vinden veel klanten buiten Nederland. Terwijl Nederlandse werven niet concurreren op seriebouw in grote aantallen, vinden toch veel jachten die naar 20 HISWA MAGAZINE 3

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication