21

wereldmarkt watersportsector verovert exportpositie individuele wensen van klanten zijn gebouwd, hun weg naar het buitenland. Daarbij gaat het vooral om de landen om ons heen: Duitsland, België, Groot-Brittannië, Frankrijk en de Scandinavische landen. Zelfs in die ‘dichtbijlanden’ is momenteel onzekerheid door de Brexit. Als het Verenigd Koninkrijk de EU verlaat, valt dit buurland van het sneeuwbaleffect van heffingen niet helemaal denkbeeldig is, nu president Trump een importheffing op staal aankondigt, zijn we alvast begonnen met een lobby bij de WTO”, meldt Van den Heuvel. “In de Verenigde Staten zelf is onze collega-organisatie NMMA actief met een lobby om import- en exportbeperkingen voor Bedrijven die exporteren, realiseren grotere groeicijfers. niet meer binnen het vrije verkeer van personen en goederen dat in de EU geldt. Verder weg is er de dreiging van een importheffing op staal in de Verenigde Staten, een maatregel die eerder van kracht is geweest onder president George Bush. Dat leidde toen tot reacties in Europa, waar ook importheffingen werden geheven, waarop de Amerikanen weer extra importtarieven instelden. In die heffingenstrijd werden ook plezierjachten getroffen. HISWA en ICOMIA de internationale koepel van watersportbranche organisaties hebben toen gelobbyd en uiteindelijk oordeelde de World Trade Organisation (WTO) dat de heffingen in strijd waren met handelsakkoorden. Maar voordat het zover was, waren toch een aantal jaren importheffingen van kracht. “Omdat een herhaling HISWA MAGAZINE 3 de watersportindustrie te voorkomen. In de EU lobbyt HISWA samen met ICOMIA.” Dubbel op Importheffingen kunnen leiden tot forse prijsverhogingen, bleek bij de heffingenstrijd onder president Bush. In het voorbeeld van een Amerikaanse jachtbouwer, moest worden afgerekend bij de douane als de werf motoren, glasvezelmatten, harsen en elektronica uit Europa importeerde om in te bouwen op hun jachten. Wanneer een jacht werd verkocht aan een klant uit Europa, golden wederom importtarieven. Zo kon een jacht 25 procent duurder worden door allerlei handelsbelastingen. Op kleinere schaal gelden zulke dubbel-op tarieven soms nog. Michel Hof van Essence Yachts memoreert hoe voor een grootzeil huik een aantal keren moest worden afgerekend “Zolang er goede afspraken zijn, blijft de botenhandel in én buiten de EU in onze specifieke markt doorgaan,” verwacht Tjerk van Loenhout van GT Yachtbrokers. bij de douane. “De huik paste niet precies, de eigenaar bestelde zeilen van zijn eigen zeilmaker uit Amerika. Uiteraard boden wij de service om de huik alsnog passend te maken. Nadat eerst de complete boot was geëxporteerd naar de Verenigde Staten, werd de huik weer teruggestuurd. Die kon ik dus tegen betaling van importbelasting ophalen bij de douane. Bij het opnieuw naar de klant sturen, 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication