22

alweer de importtarieven. Hierover zou toch een afspraak gemaakt moeten worden. Het gaat niet om import en export, maar om dienstverlening aan een product dat al op de legale manier is geëxporteerd.” In of uit EU Ondernemers die veel Britse klanten bedienen, lijken zich geen grote zorgen te maken. “Of de Brexit effect heeft op de botenverkoop naar Engeland, dat weten we nu nog niet,” meldt Tjerk van Loenhout van GT Yachtbrokers. Als partner in het internationale verkoopkanaal cruiser-racer.com en als dealer van Dehler zeiljachten in de Benelux, is de botenhandelaar veel met im- en export bezig. “Noorwegen is ook geen lid van de EU,” luidt de ontnuchterende kijk op de dreiging die van een Brexit uit kan gaan. “Zolang er goede afspraken worden gemaakt tussen Londen en Brussel, zal het verlaten van de EU hopelijk geen dramatische gevolgen hebben voor de handel tussen de Britten en het vaste land. Net als Noorwegen, kan Engeland de Europese afspraken volgen. Maar ja, zo lang de afspraken er nog niet zijn en de onderhandelingen nog lopen, weten we het niet zeker.” Britse werven bouwen nu ook onder CE-keur volgens de Recreational Craft Directive van de EU. Na een Brits vertrek zal het geen EU-wetgeving meer zijn die de werven daar volgen, maar zolang de regels gelijke strekking hebben, ontstaan geen belemmeringen, legt Van den Heuvel uit. Nederlandse werven kunnen onbelemmerd aan Engeland blijven leveren zolang dezelfde normen voor jachten blijven gelden en er geen importheffing komt.” Productnormen De hoge wettelijke standaarden die gelden binnen de EU maken het makkelijk om naar allerlei landen te exporteren. Zo merkte Michel Hof van Essence Yachts bij het exporteren van jachten naar Nederlandse werven kunnen aan Engeland blijven leveren zolang dezelfde normen voor jachten blijven gelden en er geen importheffing komt. “Het handhaven van jachtbouw volgens Europese normen is in het belang van de Britten. Wanneer andere regels zouden worden ingevoerd, moeten de werven steeds de jachten aanpassen die ze aan Europese landen leveren. Dan moeten ze met twee productielijnen gaan werken, wat kostenverhogend werkt en dus de concurrentiepositie verzwakt. de Verenigde Staten dat daar voor een boot in de categorie ‘daysailer’ veel minder strenge normen gelden dan in Europa. Dankzij de normen die hier gelden, voldoet de Essence 33 die naar Amerika wordt geëxporteerd ruim aan de voorschriften die daar gelden. “Op één puntje na”, merkt Hof op, “de afsluiter op de huiddoorvoer onder de vuilwatertank moet in de Verenigde Staten voorzien zijn van een slot. We hebben een gaatje in de hendel geboord en een oog er achter geplaatst, dat was erg makkelijk op te lossen.” Hof wijst op het belang van samenwerken met lokale partijen of gespecialiseerde expediteurs. Essence Yachts koos voor Transport Partners. “Wij proberen de exporteur en de importeur zoveel mogelijk de zorgen van het transport uit handen te nemen,” verkondigt directeur Wim Spinhoven zijn bedrijfsmodel. “Een fabrikant kan bestelde 22 HISWA MAGAZINE 3

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication