24

Nieuw concept op de beurs van Dubai krijgt een vervolg in Cannes. Promotie op beurzen Een andere route om de uitzonderlijke kwaliteit van de Nederlandse superjachtbouw te promoten en de export te stimuleren, zijn de jaarlijkse beurzen. HISWA Holland Yachting Group biedt voor de beurs in Cannes half september een nieuw concept aan, dat eerder op de Dubai International Boat Show als proef werd gepresenteerd. Volgens Emmelkamp wordt in Cannes – net als in Dubai – een Holland Paviljoen opgetuigd, met een centrale bar, en desks waarop bedrijven bijvoorbeeld een schaalmodel kunnen presenteren: de Maritime Gallery. De HISWA-leden die hiervoor kiezen zijn co-exhibitor en liften mee op de promotie van HISWA Holland Yachting Group: ze staan op de website en in de catalogus vermeld. In Monaco eind september gaat het om een combinatie van stands en de Maritime Gallery. Meerwaarde deelname Beurzen zijn nog steeds essentieel, stelt Emmelkamp. In de digitale wereld zijn persoonlijke netwerkmomenten van groot belang. Bedrijven kijken wel naar de hogere kosten en wat het hen oplevert. Emmelkamp: ‘Dat is de reden dat we afgelopen februari een nieuw concept presenteerden in Dubai, en dat in september ook in Cannes doen. De bedrijven die meedoen zijn officieel exhibitor, maar hoeven niet alle dagen zelf aanwezig te zijn. Wij nemen als HISWA Holland Yachting Group de honneurs waar, als dat nodig is. De eerste reacties in Dubai waren positief. Je bent als bedrijf flexibel, je kiest bijvoorbeeld zelf wanneer je op de beurs aanwezig wilt zijn. Dubai is voor sommige leden een nieuwe markt. Dit concept is dan een mooie manier om die nieuwe markt te verkennen. Ook liggen er kansen voor de sector om meer naar de lifestyle georiënteerde beurzen te kijken in plaats van alleen naar de traditionele botenshows.’ Voor de beurzen in Dubai, Cannes en Monaco ontvangt HISWA Holland Yachting Group subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken (Rijksdienst voor Ondernemen). Volgens Emmelkamp is die bijdrage hard nodig. Elk jaar moet HISWA die opnieuw aanvragen. ‘Zonder de subsidie wordt het te kostbaar om een collectieve deelname te organiseren.’ Amels in Azië Voor Amels, één van de leden van HISWA Holland Yachting Group, is Azië een opkomende markt. Niet voor niets stond de superjachtbouwer afgelopen april voor het vijfde jaar op de Singapore Yacht Show. Daarnaast heeft de Damen Shipyard Group – waar Amels onder valt – een belangrijke presence in Azië, stelt Victor Caminada, marketing manager bij Amels. ‘Azië is nog een relatief nieuwe markt. Daar was het tot voor kort niet gewoon om op een superjacht te varen of om er überhaupt één te zien. Varen op een luxe jacht is een relatief nieuwe vorm van tijdverdrijf. De rijken moeten die vaak nog ontdekken. Maar het gaat de goede kant op. We zien de laatste twee jaar een groei in de superjachtbouw in dit werelddeel.’ Holland Paviljoen op de beurs in Monaco. Victor Caminada. 24 HISWA MAGAZINE 3

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication