20

Get up & get out Watersportmarketing in een bijzonder tijdperk Een wereldwijde pandemie vraagt om aanpassingen, flexibel denken en handelen. De schouders eronder, aanpakken én vooruitdenken. Wie zelf buiten is geweest de afgelopen maanden heeft het gezien: de natuur stroomde vol met recreanten, niet alleen hier, ook in de rest van de wereld. Buiten lonkt. Zo ook het water. Tekst: Dominique van Dam Suppers, kanovaarders, zeilers, motorboottoeristen, dagjesmensen en avonturiers, iedereen ging het water op. De ruimte en vrijheid die watersport biedt, social distancing, fit blijven, een uitje met de familie in een veilige setting: het lijkt zelfs alsof er even geen marketing nodig is voor de sector, de watersportcommunity groeit en bloeit. De concurrentie van goedkope vliegvakanties, drukke festivals en verre cruises viel weg. Een kans en in de komende jaren een uitdaging. Want die nieuwe watersporter, die houden we graag. Frank Hugelmeyer, voorzitter van de Amerikaanse HISWA, de NMMA (National Marine Manufacturers Association) legt uit: ‘We bieden kwaliteit van 20 leven. Er is iets bijzonders aan de belevingseconomie en dat ontdekken de mensen volop. Met de grootste watersportindustrie ter wereld lopen de Verenigde Staten vaak voorop met grote campagnes, marketingimpulsen en trends. ‘We zien nu een interessante ontwikkeling – die van reconnecting. Met je omgeving, met jezelf en met de sport. We maken weer contact met ons gezin, met onze vrienden en het leven. De versnippering is weg.’ Corona als impuls Dat is in Nederland ook niet veel anders gebleken, deze zomer. Remco Voorn, eigenaar van marketing- en communicatiebureau The Business Company (HISWA Supplier) en lid van de HISWA-stuurgroep Welkom op het water ziet dat ook: ‘Het is erg druk in de watersportsector, er zijn ondernemers die het bijna niet aankunnen.’ Egbert de Waard, eigenaar van FlexYachts beaamt dat: ‘Ik heb nog nooit zoveel nieuwe klanten gehad, corona was een echte impuls.’ Zijn concept waarbij je op basis van een abonnement 10 tot 45 dagen per jaar gebruik kunt maken van een zeiljacht, is populair. ‘Heel veel mensen waren het al van plan, maar hebben nu versneld een abonnement genomen. In plaats van reizen zijn ze weer gaan zeilen. Veel aan marketing heb ik daarvoor niet hoeven doen, behalve vindbaar zijn online. Mensen verwachten eigenlijk gewoon dat dit er is.’ HISWA MAGAZINE 3

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication