21

We moeten bestaande watersporters koesteren en nieuwe verwelkomen en helpen. Get on board De marketingstrategieën, groot en klein, moeten ook op deze nieuwe situatie worden aangepast. ‘We moeten deze nieuwe mensen op het water behouden’, zegt Hugelmeyer. ‘In Amerika en Europa. De Get on board-campagne (een samenwerking tussen de Recreational Boating & Fishing Foundation en de NMMA) is een start van een meerjarenplan.’ Het belang van Discover Boating, waaronder Get on board valt, is groot. ‘Nu moeten we ervoor zorgen dat al deze nieuwe watersporters in de sector blijven’, zegt Hugelmeyer. ‘De goede ervaring is belangrijk, samen met onderhoud en trainingen gaan we de veiligheid verhogen. Dan is digitaal een effectieve manier. Maar we willen ook echt in elk deel van het land aanwezig zijn en de watersporter verbinden.’ Zichtbaar blijven ‘Het online verkeer is enorm gegroeid, met wel 161%. We moeten daar van ons blijven laten horen. Ook na deze tijd is het belangrijk om goed te bedenken hoe we zichtbaar blijven. Daarbij zijn in de VS 30% van de kopers nieuw en groeide het aantal vrouwelijke gebruikers (121%) en ook de doelgroep van 18-34 jaar. Dat zie je terug op Instagram: 700% meer aandacht.’ De focus gaat van nu naar 2021 en zelfs naar 2022. Volgens Hugelmeyer een lastig jaar: ‘We gaan zorgen voor een goed fundament in de verkoopmarkt, de voorraad boten aanvullen. En dan organiseren we in 2022 landelijke grote campagnes en beurzen in combinatie met regionale en lokale bootshows.’ HISWA MAGAZINE 3 21 Nederland en veel andere landen laten gelijke ontwikkelingen zien als de NMMA, zegt Geert Dijks, directeur HISWA-RECRON en voorzitter van de Grow Boating Committee van de internationale watersportkoepel ICOMIA. Hij overlegt maandelijks met dertig andere landen over de trends. HISWA-RECRON zet niet alleen in op groei van watersport maar ook op voorlichting, hulp en advies. ‘We moeten bestaande watersporters koesteren en nieuwe verwelkomen en helpen. Watersport moet toegankelijk en laagdrempelig blijven als voorwaarde voor groei. Op dit moment doen we uitgebreid onderzoek naar klantprofielen van meest kansrijke doelgroepen. Verder is er een onderzoek gaande door Projectbureau Vrolijks (HISWA Supplier) naar de motieven van nieuwe bootbezitters. Samen met het project Varen Doe Je Samen geven we voorlichting over veiligheid van varen, vaarwegen, boot, uitrusting en bemanning.’ Voorn: ‘Het probleem dat we de afgelopen jaren hadden, namelijk te weinig nieuwe aanwas, lost zichzelf op. Nu moeten we verder en dat betekent in eerste instantie het gastheerschap heel goed invullen.’ Ook Voorn adviseert vol in te zetten op digitalisering. ‘Neem de tijd om je klantreis in beeld te brengen, maak virtual reality-beelden, gebruik 360-video. En op socials is je klant je beste ambassadeur. Vraag ze ervaringen te delen met verhalen, hashtags en foto’s.’

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication