Tech Talk Mariniseren van tank tot uitlaat In de rubriek TechTalk gaat het dit keer over motoren. Nieuwe materialen en productietechnieken stellen watersportleveranciers in staat om jachtmotoren zo uit te rusten en af te stellen dat ze in een motorruim ook aan de steeds strengere eisen voor uitlaatgas voldoen. Nieuwe brandstoffen met meer risico op vervuiling zorgen voor de volgende uitdaging. Tekst: Hans Buitelaar Tussen tank en uitlaat voltrekt zich het chemische proces van het omzetten van vloeistof in beweging. Potentiële energie in diesel of benzine – de calorische waarde – wordt omgezet in hitte en expansie, waarbij de laatste beweging van een zuiger en een krukas tot stand brengt. De hitte is meestal verloren energie. De modernste benzinemotoren halen een rendement van 35 procent, dat betekent dat van de energie die potentieel in de brandstof aanwezig is, maar ruim een derde wordt vertaald in beweging van de schroefas. Bij diesels ligt dat rendement op 45 procent (piekwaarde), maar nog altijd gaat meer dan de helft van de calorische waarde verloren aan hitte, wrijving, de bewegende delen die voor het functioneren van de motor zelf nodig zijn en onvolledige verbranding. Ondanks deze schijnbaar slechte prestaties is de verbrandingsmotor nog altijd gunstig omdat benzine en diesel een hoge calorische waarde hebben. Hierdoor kan met relatief weinig brandstof nog altijd veel energie opgewekt worden en kan een boot dus snel en ver varen met een tank brandstof. Keuren De motor zelf is gebouwd om te voldoen aan emissienormen van de EU, VS of andere overheden. Verbrandingsmotoren voor de watersport – relatief kleine hoeveelheden vergeleken bij wegtransport 32 Arthur Roeling of industriële toepassingen – zijn meestal gemariniseerde motoren uit andere sectoren, dat wil zeggen geschikt gemaakt voor gebruik in een boot. Een autoof vrachtwagenmotor heeft meestal koelvloeistof die met rijwind in een radiateur wordt afgekoeld en dan door de koelingkanaaltjes door het motorblok loopt. Een jachtmotor staat in een motorruim waar ventilatie en waterdichtheid op gespannen voet staan. Het oppervlaktewater is het element om te koelen – direct door de koelkanalen in het blok of indirect met koelvloeistof die door het oppervlaktewater wordt gekoeld. HISWA MAGAZINE 3
33 Online Touch Home