31

er weer boten verkocht, maar de concurrentie is moordend waardoor de prijzen onder druk staan. Klanten zeggen het gewoon tijdens een proefvaart: ‘we hebben ook bij die andere sloepenbouwer een proefvaart gedaan en die bood een flinke korting.’ Nu zitten wij met onze sloepen aan de onderkant van de jachtbouwmarkt. De aanschaf van een open boot is toch meer een impulsaankoop dan een groot jacht. Doordat de maand maart mooi weer bood, hebben we na de HISWA­beurs een goede periode gehad in de verkoop. Nu het in juni en juli weer mooi weer is, gaat de verkoop goed door. Doordat de vooruitzichten in de economie weer wat gunstiger lijken, merken we dat met name de Nederlandse consument wat makkelijker geld uitgeeft. Op dit punt kwamen de klanten uit het buitenland eerder in beweging: de aantrekkende Edwin Stut bestelt. Een Nederlander koopt vandaag en wil morgen varen. Zo simpel is het helaas niet. We hebben 6 modellen van 585 tot 990 centimeter lengte, met elk heel wat keuzemogelijkheden: Nederlandse consumenten geven weer makkelijker geld uit. economie merkten we het eerst in de export. We merken best een verschil tussen Duitse en Nederlandse klanten. Een Duitser koopt een machine, hij gaat ervan uit dat die nog gebouwd moet worden op het moment dat hij motoren van enkele tientallen tot honderden pk’s, instrumentenpanelen, kussens, kleuren en meer. Daarom hebben we voor de snelle levertijd wel een aantal polyester casco’s in verschillende kleuren staan, waar we dan naar keuze van de klant in heel korte tijd al zijn wensen in kunnen inbouwen. Het lijkt beter te gaan, maar ik vind het toch nog te vroeg om te juichen. Kwaliteit “De vlag hangt er positiever bij dan een paar jaar geleden,” merkt ook directeur Geert Wijma van Jachtwerf Heeg. “Toch spelen een paar cruciale vragen over de verdere toekomst van de watersport in Nederland. Hoe bereiken we twintigers en dertigers? Die groep heeft vaak best wel geld te besteden, maar geen spaargeld en ze hebben Orders jachtbouw nemen toe, koper zoekt topkwaliteit tegen scherpe prijs nog geen winst HISWA MAGAZINE 4 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication