32

60 op het water zijn. Niet zo lang geleden kocht ik ook de rechten voor de Splash, een grote klasse met wedstrijdboten. Naast de Pointer 25 presenteren we nu de Pointer 22: dezelfde kwaliteit, maar iets kleiner en daardoor makkelijker trailerbaar.” Geert Wijma nog een hoop andere bezigheden naast zeilen. De mensen die boten kopen zoeken toch ook op hun daysailer of weekender iets meer comfort: een toilet, een koelkastje. Daarom investeerden we een aantal jaren geleden, midden in de crisis, in de Pointer 25, een goed zeilende boot die heel compleet is: met inboordmotor. elektra, kooktoestel en bed. In alles streven we naar kwaliteit plus goede zeileigenschappen om ons te onderscheiden van de prijsvechters: de Poolse en Franse werven. Als mensen iets willen van ons als Nederlandse werf, waar we alles in eigen huis maken, dan moet het echt goed zijn. Het is in deze markt erg moeilijk om geld te verdienen, maar wij kiezen voor de kwaliteit met veel service. We hebben een prachtige vloot met boten: de Randmeer waarvan er al 2000 rondvaren, bouwnummer 1 en 2 en 3 van 55 jaar oud varen ook nog. Met zulke goede boten die zo 32 lang mee gaan, verkoop je minder nieuwe. We hebben daarom ook een uitgebreide webshop voor onderdelen. Daarnaast de G2, waarvan inmiddels ook al bijna Ontwikkelingen in cijfers Exacte cijfers over de verkoop van jachten in Nederland zijn niet beschikbaar, maar leden van HISWA vereniging vullen wel vier keer per jaar een conjunctuurenquête in waarin ze hun resultaten en verwachtingen weergeven. Een enquête is niet uitputtend maar afhankelijk van een (beperkte) groep respondenten. Deelnemende jachtbouwers melden: • 32 procent van de in Nederland gebouwde jachten korter dan 24 meter, is in 2016 verkocht naar het buitenland. • De omzet is in 2016 met 3,3 procent gestegen ten opzichte van 2015. • De brutowinst is met 3,0 procent gestegen in 2016. • Maar in het vierde kwartaal van 2016 noteerden deelnemende jachtbouwers gezamenlijk een verlies van 0,9 procent. • In het eerste kwartaal van 2017 bedroeg het verlies zelfs 2,3 procent. • Toch worden de verwachtingen van de jachtbouwers optimistischer: in 2016 gaf al 53 procent aan een beter jaar te verwachten dan het voorgaande, begin 2017 sprak 55 procent die verwachting uit. HISWA MAGAZINE 4 Verliefd “We moeten in deze krappe markt blijven nadenken wat onze doelgroep wil. Daarom zetten we ook in op andere verkoopkanalen als huurkoop. Ten opzichte van 10 jaar geleden, merk je dat mensen nu heel goed nadenken waaraan en onder welke voorwaarden ze hun geld uitgeven. Mijn doel is om geïnteresseerden in een boot te krijgen voor een proefvaart: als ze merken hoe onze boten zeilen, worden ze verliefd.”

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication