ONDERNEMERSNIEUWS Bootjes niet aan te slepen Zonnetjes De fraaie zomermaanden van 2018 gaven veel drukte op het water. Het watersportseizoen draaide in juli en augustus op de toppen van zijn capaciteit. Bootjes waren nauwelijks nog te huur, jachthavens kregen meer passanten dan ooit en veel zeilscholen verwelkomden nieuwe cursisten. HISWA Vereniging merkte dat de grote Iedereen wilde deze zomer het water op. vraag tot veel positiviteit onder aangesloten leden leidde, zo bleek uit een steekproef. Erik Frissen, eigenaar bij watersportschool Frissen in Roermond: “Acht weken lang hadden wij per week 40 kinderen die kwamen zeilen. “De zeilschool zat helemaal vol. Ook de verhuur van boten - van Whaly’s tot luxe sloepen - liep goed. Vanwege het mooie weer 16 wilde iedereen het water op. Soms waren er zelfs te weinig boten.” Frissen is ook participant in het initiatief ‘Zeilen zonder zorgen’, waarbij abonnementhouders bij negen zeilscholen een Polyvalk of Fox kunnen gebruiken. “Een succes; het aantal zeilabonnementen nam alleen maar toe.” Superseizoen Ook bij De 1e Brabantse Zeilschool de Biesbos in Drimmelen was het een drukte van belang. Ze organiseerden zes weken lang zeilkampen en die zaten allemaal vol. Kinderen kregen zeilles in een kielboot, Optimist, O’pen Bic of Laser Pico. Eigenaar Althea de Jong: “Behalve voor de zeilweken, was er ook veel animo voor privélessen voor volwassenen in de kielboot van 16m2 . Het was voor ons een superseizoen. Met het mooie weer was alles continu verhuurd.” Op de Friese meren was het verhaal niet anders. Bauke Jonkman van Langweerder Sloep in Langweer: “Het was ongelofelijk: vanaf begin mei hadden wij al volle bak. Eerst vooral in de weekenden, maar toen de zomervakantie begon, ging de bootverhuur doordeweeks ook goed lopen. Een betere reclame dan goede weersvoorspellingen konden we niet hebben. Zolang de zonnetjes op Buienradar bleven staan, draaiden wij overuren. Mensen boekten soms spontaan nog vijf dagen erbij, zo’n zomer hebben we zelden beleefd.” Geert Dijks, directeur van Zolang de zonnetjes op Buienradar bleven staan, draaiden wij overuren. HISWA Vereniging, is blij met de toegenomen belangstelling voor de watersport. “Het leek deze zomer wel of iedereen wilde varen. Gelukkig is het aanbod in de watersport in Nederland groot. We kennen een grote dichtheid aan watersportbedrijven; er zijn er genoeg waar watersportliefhebbers nog terecht kunnen. De watersport is een fantastische vrijetijdsbeleving, dat merken steeds meer Nederlanders. Onze campagne Welkom op het water, bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor de watersport, heeft daar wellicht een steentje aan bijgedragen.” HISWA MAGAZINE 4
17 Online Touch Home