24

De gemeente Amsterdam streeft naar emissieloos varen: HISWA Vereniging is in gesprek over een ‘fatsoenlijk plan’. Goedkoper en sneller emissieloos varen Elektrisch varen in opmars Elektrisch varen is in opmars. De technologie innoveert en wordt naar verwachting goedkoper. Voor de consument is overstappen naar een elektrische of hybride boot vaak nog een (te) grote stap. Tekst: Lisette Vos Net als rijden in een elektrische auto is varen op een elektrische boot in opkomst. De voordelen lijken evident: de duurzame boot vaart zonder geluid van de motor en zonder uitlaatgassen. Toch zitten er nog haken en ogen aan de elektrisch boot. De batterijen die nodig zijn om de elektromotor te laten draaien, zijn nog groot en aan de dure kant. Bovendien is de afstand die een elektrische boot af kan leggen nog beperkt. Als de batterijen leeg zijn, moeten ze worden opgeladen om verder te kunnen varen. Daarnaast ligt de maximale snelheid lager dan bij een traditionele verbrandingsmotor die op fossiele brandstof draait. De studenten van het TU Delft Solar Boat Team laten zich niet door de beperkingen weerhouden en gaan op zoek naar de grenzen. En met 24 Het winnende team van TU Delft dat het wereldkampioenschap zonneboot racen op open zee behaalde. resultaat: het team behaalde begin juli in Monaco de wereldtitel zonnebootracen op open zee. Voor het kampioenschap legden ze een afstand af van 30 kilometer, mét een snelheidsrecord van 35 kilometer per uur. Voor de tweede race (afstand: 60 kilometer) moesten de studenten – vanwege een technisch mankement - zonder zonnepanelen op het dek varen. Ze waren geheel afhankelijk van de energie die in de batterijen was opgeslagen. Batterijen Veiligheid gaat voor alles, legt Redmer Aarnink van het TU Delft Solar Boat Team uit. ‘De schade aan het elektrisch systeem rond de zonnepanelen, is ontstaan door interne hitte. We konden die niet meer op tijd HISWA MAGAZINE 4

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication