28

Kwaliteitskeur voor jachtonderhoud Jachtservicebedrijven die een brede variatie aan diensten leveren kunnen het kwaliteitskeur ‘HISWA Gecertificeerd Allround Jachtservicebedrijf’ bemachtigen. Dankzij vaste protocollen en controles is de watersporter verzekerd van zorgvuldig werk volgens kwaliteitsnormen. Tekst: Hans Buitelaar Jachtservicebedrijven bieden vaak heel veel verschillende diensten: winterstalling, reinigen van de romp, motoronderhoud en reparatie, onderhoud en reparaties aan elektra- en gasinstallaties, onderhoud en reparaties aan de tuigage en nog meer. Elk van die werkzaamheden is een specialisme op zich. Toch weten veel jachtservicebedrijven al die diensten op professioneel niveau aan te bieden. “Onze jachtservicebedrijven leveren kwaliteit en dat willen we aantonen,” verduidelijkt Ronald van Enkhuizen, voorzitter van de afdeling jachtbouw binnen HISWA Vereniging. “Voor watersporters is het vaak niet duidelijk welke werkzaamheden wel en niet bij een onderhoudsbeurt horen. Bedrijven die kwaliteit van hun werk garanderen en in aanmerking willen komen voor het keurmerk, werken volgens vastgestelde protocollen. Zo is hun werkwijze controleerbaar en weet een klant wat hij krijgt.” Voor watersporters is het vaak niet duidelijk welke werkzaamheden bij een onderhoudsbeurt horen. 28 Specialismen Een aantal jaren is gewerkt aan het opstellen van de protocollen voor motoronderhoud, winterberging, gasinstallaties, tuigage-inspectie en onderhoud en nog veel meer van de diensten die allround jachtservicebedrijven aanbieden. “Ons type bedrijven is voor de watersporter ‘one stop shopping’,” zegt Leen Schaap, eigenaar van Schaap Shipcare. “De boot komt aanvaren en alles wat moet gebeuren doen wij. Het kan goed zijn dat van de tien benodigde specialismen, een bedrijf er acht zelf kan uitvoeren. De protocollen helpen natuurlijk ook om niets te vergeten en alle werkzaamheden op professioneel niveau uit te voeren. Voor het krijgen van het HISWAcertificaat is het ook nodig om erop toe te zien dat eventueel ingehuurde externe medewerkers ook volgens de protocollen van hun specialisme werken.” “We willen onze leden helpen hun concurrentiepositie te versterken en hun kwaliteit te waarborgen,” meldt Michaël Steenhoff, manager van de afdeling jachtbouw van HISWA Vereniging. “We kregen de vraag van onze leden: hoe kunnen we ons beter onderscheiden? Een keurmerk is een manier om dat te bereiken.” HISWA MAGAZINE 4

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication