Focus op exposanten. Bataviahaven Lelystad loopt langzaam vol met jachten. Op zowel de steigers als de kades neemt de bedrijvigheid toe. Ook op de nieuwe website is merkbaar dat het bij de watersportliefhebbers begint te kriebelen. De primeurs en andere nieuwtjes worden online uitgebreid bekeken. Op woensdag 4 september gooit de HISWA te water de trossen los. De in-water boatshow duurt tot en met zondag 8 september. Tekst: Eric van Staten ‘’Het gaat goed,’’ reageert beursdirecteur Arjen Rahusen op de vraag of alles in de aanloop naar de beurs naar wens verloopt. ‘’Natuurlijk zijn er altijd onverwachte gebeurtenissen die extra organisatorische inspanningen vergen en enige improvisatie vragen. Bijvoorbeeld als een boot die is aangekondigd door een werf, niet op tijd klaar blijkt te zijn. Of als de eigenaar, die zijn nieuwe jacht beschikbaar heeft gesteld, ineens andere plannen heeft. Andersom gebeurt het ook. HISWA MAGAZINE 4 Dat een werf last-minute belt of we nog een plek hebben. Het is mooi om te zien dat de grote merken steeds groter uitpakken en veel aandacht besteden aan de presentatie en hun stands. Ze zien onze beurs als een belangrijk podium. Ze begrijpen dat het een must is om hier te zijn.’’ Online presentatie Volgens salesmanager Alex Hoeve ligt de focus binnen de HISWA te water vooral op de exposanten. Die moeten succesvol zijn. ‘’Bij alles wat we doen stellen we de vraag: hebben de exposanten hier iets aan? Is dit verkoopbevorderend? Je kunt wel een hele mooie beurs in het water organiseren, maar tegenwoordig is de online presentatie minstens zo belangrijk. Vandaar dat we onze website in samenwerking met YachtFocus vernieuwden om alle boten op de beurs online tot in detail te kunnen presenteren. Dat werpt nu al zijn vruchten af. We zien steeds meer bezoekers op de site, die bezig zijn zich te oriënteren.’’ Om te zorgen dat de exposanten zich volledig kunnen focussen op hun core business: relaties ontvangen en mooie orders binnen halen, is Bataviahaven Lelystad tijdens de beurs in vier kwadranten opgedeeld. ‘’Ieder kwadrant heeft een eigen servicemedewerker, die 33
34 Online Touch Home