29

Pomp van GoodFuels in een jachthaven. omdat daar grote hoeveelheden brandstof worden verbruikt. De reders zijn niet makkelijk over te halen om over te stappen op de milieuvriendelijk geproduceerde brandstof. De productie kost meer dan het raffineren van aardolie. Daarom richt het bedrijf zich ook op zwaar materieel op het land: in de aanleg van infrastructuur, in de bouw, zwaar transport. “We halen in de scheepvaart en op land de klanten één voor één binnen”, constateert commercieel directeur Doryan Daamen. “Bij openbare aanbesteding kan het gebruik van onze ‘groene’ brandstof belangrijk zijn. Nu zijn ook steeds meer jachthavens enthousiast over de diesel uit afvalstromen. Het zou mooi zijn als we aan alle jachthavens van Nederland GoodFuels kunnen leveren.” Brandstof uit plastic In juni werd de eerste paal geslagen voor de bouw van de fabriek waar International Green Energy Solutions (IGES) ingezameld plastic vloeibaar maakt en raffineert tot diesel, nafta en gas – waarbij maar een klein beetje as overblijft. Daarmee verrijst in de haven van Amsterdam de eerste commercieel gedreven fabriek die brandstof uit plastic maakt. Uit 1.000 kilogram plastic afval kan IGES 800 liter diesel maken, plus 200 liter chemicaliën. In de eerste fase kan de fabriek 35.000 ton plastic per jaar verwerken tot 30.000.000 liter ecodiesel. Dit biedt voordelen boven biodiesel, meldt oprichter Floris Geeris: “Onze brandstof veroorzaakt niet de groene aanslag in tanks, die het gevolg is van de plantaardige bestanddelen in biodiesel. Onze diesel heeft alleen synthetische bestanddelen.” Veiligheidsrisico’s Motorenfabrikanten zijn kritischer: de ‘schrale’ brandstof kan hun motoren beschadigen, argumenteren ze. Manager Engineering Gideon van Dijk van Yanmar is resoluut: “Wij staan gebruik van GTL en soortgelijke brandstoffen niet toe in onze motoren. Gebruik van GTL kan de pakkingen en rubbers van de motoren aantasten waardoor in de motor lekkages ontstaan. Dat kan gebeuren door Steeds meer jachthavens zijn enthousiast over diesel uit afvalstromen. het gebruik van GTL of later, als de schipper weer overstapt op gewone diesel omdat op de plek waar hij wil tanken geen GTL beschikbaar is. Lekkages binnen in de motor kun je niet zien maar ze leiden wel tot uitvallen of slecht functioneren van de motor. Dat brengt allerlei veiligheidsrisico’s met zich mee. We willen niet dat Yanmar-motoren draaien op de nieuwe brandstof.” Volvo Penta ziet daarentegen geen problemen, zolang de brandstof voldoet aan de EN 15940 norm. In een mailwisseling met de beheerder van Zeilersforum.nl laat motorschade? HISWA MAGAZINE 5 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication