op gouden jubileum “Ankerlieren zijn laatste houvast voor iedere boot” ankersysteem bevinden zich bovendeks terwijl de motor en de tandwielkast onderdeks staan. De motor levert het vermogen dat nodig is om het gewicht van het anker en de ankerketting op te hijsen. Maatgevend voor het motorvermogen is de kortstondige piekkracht, die nodig is om het ingegraven anker los te trekken uit de ondergrond. De ketting die door de lier binnenboord wordt gehesen, loopt via een kettingkoker naar de kettingbak onderdeks. De meeste moderne ankersystemen worden aangedreven door een krachtige elektromotor. Boegheim: “Wij leveren een brede range van ankersystemen: voor de kleine motor- en zeiljachten vanaf acht meter lengte tot de soms dubbele ankersystemen voor de grootste superjachten met een lengte van 130 meter. Onze klanten zitten verspreid over de hele wereld, waarbij het zwaartepunt voor de superjachten in Europa ligt.” Voor de grotere jachten vanaf 25 meter lengte, denkt Maxwell Marine graag mee met de ontwerpers en engineers. “We hebben 50 jaar ervaring in huis en zien dat soms te lichtvaardig wordt gedacht over de krachten die kunnen optreden.” Sommige kapiteins geven bijvoorbeeld de voorkeur aan een zwaarder anker of een langere ketting dan voorgeschreven. Dat resulteert in een hoger benodigd vermogen van de ankerlier. Bij superjachten kan dat oplopen tot enkele tonnen. Maar dan moet de elektrische installatie – die al die trekkracht op moet wekken – wel berekend zijn op die taak. “Wat je echt niet wilt, is dat tijdens een ankeroperatie de zekeringen uit de In de testfaciliteit in Nieuw-Zeeland worden testen uitgevoerd op de ankerinstallatie voor een 77 meter lang jacht. HISWA MAGAZINE 5 41
42 Online Touch Home