Specialiseren is steeds belangrijker. De Zuidschor richt zich op bootschoenen en -laarzen. “Mensen weten: hier gaan ze slagen.” Shoppen anno 2019 Iets meer dan vierhonderd watersportwinkels telt Nederland*. Vooral in Friesland (90), Noord-Holland (85) en Zuid-Holland (90) zijn ze goed vertegenwoordigd, maar eigenlijk in heel Nederland zijn grote en kleine winkels die onderdelen voor boten, allerlei accessoires, kleding, schoenen, zwemvesten en nog veel meer benodigdheden voor watersporters verkopen. Wat houdt deze watersportwinkelier bezig? Wat voor invloed heeft de groothandelaar van artikelen die in de winkel liggen of te bestellen zijn? En welk toekomstperspectief hebben deze fysieke winkels nog? Tekst: Dominique van Dam Met de komst van internet in de jaren ’90 en de groei van webwinkels in de afgelopen tien tot vijftien jaar werd alles anders. In 2012 publiceerde HISWA Vereniging samen met Hoofdbedrijfschap Detailhandel het rapport ‘Visie op de koers van de 24 watersportdetailhandel’ waarin zij aangaven dat cross channel de enige route naar behoud en succes is. Offline en online kunnen niet meer zonder elkaar. De doorsnee watersporter is geen early adaptor die meteen vooroploopt in online kopen vanaf het moment dat dat mogelijk was. Maar toch, ook deze consument omarmt online shoppen. En dat betekent veel voor de groothandel, de winkelier en ook voor de consument zelf. ‘Het is best een spannende tijd voor de watersportwinkel en de groothandel’, zegt Jarno Berkhof van Lankhorst Taselaar uit Heerenveen. Als algemeen directeur van de internationaal opererende groothandel in watersportartikelen ziet hij de markt veranderen. ‘In Europa zien we dat de grote ketens en bouwmarkten aantrekkingskracht hebben op de consument. Ketens als Decathlon, Biltema, Motonet en Bauhaus bieden producten die van oudsher uitsluitend in waterportwinkels te krijgen waren. Er is een heel nieuw verkoopkanaal bij, naast online.’ HISWA MAGAZINE 5
25 Online Touch Home