25

Berkhof gelooft dat drie soorten watersportwinkels toekomst hebben: de winkel als onderdeel van een keten, de grote watersportwinkel waar je eigenlijk niet mis kunt grijpen op een A-locatie en de online winkel. ‘Zeker als het merk van het product eigenlijk niet uitmaakt, dan kopen mensen een huismerk of een product net zo makkelijk bij een andersoortige winkel. De kleinere winkels in Nederland hebben het al langer moeilijk en die zullen het vermoedelijk nog moeilijker krijgen.’ Makkelijk kiezen En er is nog veel meer verandering op komst. In Duitsland bijvoorbeeld is Amazon enorm groot. ‘We zien dat hier nu een beetje bij bol.com, maar het is nog geen vergelijking.’ In beide gevallen is de omzet nu via dealers en partners maar het kan in de toekomst een plek zijn waar merken direct zonder tussenkomst van dealer of winkel hun product kunnen aanbieden. In de winkel zelf verandert ook van alles. Berkhof signaleert in het algemeen vier trends: plezier op het water, gemak, elektrisch varen en luxe: ‘We zien het aan de stijgende verkoop van rubberboten, de accessoires voor sloepen en de duizenden elektrische buitenboordmotoren die over de toonbank gaan.’ Binnen in de winkel zijn mensen op zoek naar advies, beschikbaarheid en gedegen kennis. Online kunnen de winkelier en de groothandel samen hun slag slaan: ‘We moeten zorgen dat mensen heel makkelijk een keus kunnen maken, aan de hand van een goed overzicht met foto en film. Het wat en waarom moet gewoon meteen duidelijk zijn, daar kunnen wij als groothandel in helpen.’ Ook de groothandel zal moeten veranderen: ‘We moeten natuurlijk alles zo snel mogelijk leveren, de winkelier moet de consument bedienen. In B2B is de urgentie de techniek die we toepassen. Orderportals, integratie van voorraden in winkels en leveringen die daarop gebaseerd zijn, betere websites, we gaan slagen maken: we moeten de inkoper van de winkel benaderen als consument.’ We moeten de inkoper van de winkel benaderen als consument. Gericht winkelen Ook Petra Meijaard, eigenaar van de Zeeuwse watersportwinkel De Zuidschor, ziet de veranderingen en meerwaarde in de winkel. ‘Het koopgedrag is in de afgelopen 21 jaar dat wij de winkel hebben, veranderd. Mensen komen bij ons gericht winkelen, ze doen dan een goed voorbereide speciale koop. Bij ons vaak schoenen of laarzen, daar zijn we in gespecialiseerd. En bij onze collega’s voor bijvoorbeeld techniek of elektronica. Ze weten: ze hebben daar keus en heel veel kennis. Daar komen mensen voor.’ De winkel die de consument laat ervaren en goed adviseert, blijft, zegt ook Berkhof. ‘Pas, stap in, voel en ervaar’, zegt hij alsof het een slogan is. Als voorbeeld geeft hij de verkoop van zwemvesten: ‘Er zijn geen heel duidelijke trends, hoewel veiligheid wel steeds belangrijker wordt. Een vest moet lekker zitten, dan draagt iemand het tenminste ook. Daarvoor is de winkel belangrijk: de consument kan daarheen om te passen, te ervaren en te voelen hoe een vest zit. Het advies in de winkel is daarbij van groot belang.’ Plezier op het water wordt steeds belangrijker. Technisch varen is op zijn retour. HISWA MAGAZINE 5 * Cijfers CBS juni 2019 – de laatste cijfers van HISWA Vereniging tellen 650 winkels (2013). 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication