29

het om visboten gaat. De boten worden in Amerika al zeventig jaar gebouwd waar in 1948 G. Howard Lund de eerste Lundvisboot bouwde. Eigenlijk was dat geen visboot, maar een boot speciaal gemaakt voor het jagen op eenden tot de vissers deze boot ontdekten.” Opvallend is dat de boten allemaal van gepoedercoat aluminium zijn en niet gelast maar geklonken zijn. Helming: “Dat zorgt ervoor dat de boten stijf zijn maar frictie door rompbeweging toch goed kan worden opgevangen. Dat geeft niet alleen comfort maar zorgt ook voor een lange levensduur van de boot.” Alle Lunds hebben een diepe V-bodem: driften wordt zo moeilijker. Verder is opvallend dat alle modellen een laag vrijboord hebben. “Klopt”, zegt Helming. “Dat lage vrijboord zorgt ervoor dat je minder last hebt van zijwind waardoor de boot minimaal drift. Driften tijdens het vissen is namelijk vervelend. Om het driften verder tegen te gaan hebben alle Lunds een diepe V-bodem. Driften wordt zo moeilijker en het draagt natuurlijk ook bij aan de goede vaareigenschappen en rompstabiliteit van deze boten, zeker als het om hoger snelheden gaat.” De tijd van de pruttelende tweetakt vijf pk is echt voorbij in deze tak van vissport. Motoren van 100 pk zijn eerder regel dan uitzondering, een Lund van formaat – de grootste is bijna zeven meter – kan tot 350 pk hebben en snelheden van ver HISWA MAGAZINE 5 Viskampioen Willem Stolk Willem Stolk behoeft in de wereld van de sportvisserij geen introductie. Hij is het brein achter de World Crank Cups en vist al zijn hele leven in de wateren van het estuarium dat de Biesbosch heet. Hij heeft een duidelijke wensenlijst als het om een visboot gaat: “Hij moet open zijn met een groot werpdek, bergruimte hebben, stabiel zijn met een V-bodem, een laag vrijboord in verband met drift, een lithium accupakket van 36 volt voor langdurend vermogen en er moet een motor van minimaal 100 pk aanhangen om veilig en snel te kunnen varen. Je hebt hier immers te maken met stroom, wind, forse golven en snelvarende beroepsvaart. Daarnaast wil ik me snel door dit gebied kunnen bewegen. Mijn visboot heeft 250 pk en kan dat. Maar vergis je niet; je kunt evenveel plezier beleven aan vissen in een bootje waar vijf pk aanhangt. Het vissen, het moment van de aanbeet, dàt levert die kick op. Niet de boot. Die moet het je alleen makkelijker en veiliger maken.” over de 100 kilometer per uur zijn geen uitzondering. De Lund is op dergelijke krachten gebouwd. Maar waarom zoveel vermogen achter een relatief kleine boot? Helming: “Sportvissers willen natuurlijk vissen. Lukt het op de ene stek niet, dan gaan ze naar een andere stek. Met een vijf pk duurt dat even. Met 250 pk zijn ze er zo. Dat is de reden.” Helming heeft een goede sector in de watersport gekozen aangezien het visseizoen tien maanden kent. Per jaar zijn er twee gesloten maanden waarin de roofvis zich in alle rust kan voortplanten. “Alleen in de zomermaanden is het iets rustiger. Zodra de scholen weer beginnen en iedereen weer aan het werk gaat, is het voor ons doorwerken”, zegt Helming. Het visseizoen duurt langer dan het watersportseizoen: maar liefst 10 maanden. Veiligheid Belangrijke factor is natuurlijk ook de veiligheid. “Lund-visboten worden dubbelwandig gebouwd en zijn volgeschuimd waardoor ze 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication