15

ONDERNEMERSNIEUWS Succesvol HISWA Jachthavensymposium op METS Op 16 november vond voor de zesde keer het HISWA Jachthavensymposium plaats. Het symposium vond plaats tijdens de internationale METS vakbeurs in RAI Amsterdam. Ruim 70 aanwezigen uit de jachthavenwereld en van waterrecreatiebedrijven woonden het middagprogramma bij. In de ochtend brachten zij een bezoek aan het Marina & Yard Pavilion van de METS, waar bedrijven exposeren die speciaal op de jachthavens en stallingsbedrijven gericht zijn. Na de lunch werd afgetrapt met een update van de ontwikkelingen voor de jachthavenbranche. In een interactieve sessie ging het vervolgens over het plan “HISWA op Koers naar 2025”. Dit plan vervangt het huidige strategische plan dat tot eind 2017 loopt. Op de ALV van HISWA wordt het nieuwe plan aan de leden voorgelegd. De levendige jachthaven Na een presentatie gingen de leden in gesprek over waar de branchevereniging de komende jaren de accenten op moet leggen. De leden gaven hun input op de meerwaarde voor ondernemers, consumenten en professionals via een interactieve methode. Na de pauze ging de keynote van het bureau SAMR Marktvinders binnen het thema “de levendige jachthaven” in op klantsegmentatie in de leisure branche. Klanten zijn namelijk niet alleen in te delen op de bekende sociaal-economische HISWA MAGAZINE 6 kenmerken, maar ook op leefstijlen en belevingswerelden. De bevlogen spreker Dennis Groen deelde de kennis over dit leefstijlenmodel met verschillende assen waar dan zeven belevingswerelden uitkomen. Elke belevingswereld wordt aangeduid met een kleur en een naam en iedere beleving heeft eigen kenmerken. Met landelijke data wordt dit gekoppeld aan vrijetijdsgedrag, maar ook aan mediavoorkeuren, sportbeoefening, vakantiebestemmingen, tijdschriften, tv-zenders etc. De aanwezigen kwamen er zo achter dat er onder watersporters relatief veel mensen zijn met een leefstijl in de groep Inspirerend Rood, Ondernemend Paars en Stijlvol en Luxe Blauw. Sommige jachthavens en recreatieomgevingen zijn juist meer aantrekkelijk voor Gezellig Geel of Ingetogen Aqua. Met data van de eigen klant kunnen ondernemers uitzoeken welke leefstijlen de huidige gasten hebben. Door meer te weten van de gasten kan een jachthaven of watersportbedrijf beter inspelen op de wensen van die gasten. Iedere leefstijl heeft namelijk een eigen manier van benaderen en communiceren. Ook de gewenste voorzieningen verschillen per leefstijl en zelfs de evenementen die mensen graag bezoeken verschillen sterk per leefstijl. Een jazz-evenement is bijvoorbeeld heel aantrekkelijk voor Stijlvol en luxe Blauw, terwijl de rode doelgroep meer van alternatieve bandjes of singer-songwriters houdt en de gezellig gele leefstijl juist van popmuziek. Goed verzekerd Suus van de Vijfeijken van HISWA Partner in Business Meeùs adviseerde tot slot de jachthavens om bij verandering in bedrijfsactiviteiten goed naar verzekeringen te kijken. Er is vaak veel mogelijk binnen de bestaande polis mits het tijdig aan de verzekeraar gemeld wordt. Meeus lanceert daarom een nieuw product speciaal voor HISWAleden: de Totaalverzekering. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication