35

acht meter. Van deze werkboot zijn er vijf verkocht die nog steeds varen. De volgende ontwerpen voor snelvarende werkboten waren van aluminium of van polyester. De traditionele materialen voor boten die in zware omstandigheden hun werk moeten doen, bleken in de praktijk te kwetsbaar. “Zo bestelde een klant eens in één keer vijf boten. Toen ik vroeg waarom, zei hij dat hij dan zeker wist dat hij er altijd één kon gebruiken.” Tijdens één van zijn vele buitenlandse reizen bracht Tideman in Australië een bezoek aan een constructiebedrijf dat onder meer baggerbuizen van de kunststof HDPE maakt. Dat bedrijf had – als bijproduct – een boot gebouwd met buizen van HDPE. “Ik zag dat het bedrijf geen verstand had van boten bouwen. Maar ik ben daar wel op het goede spoor gezet. HDPE is een stevig en relatief goedkoop materiaal dat onder alle omstandigheden tegen een stootje kan.” In die volgorde Tideman Boats levert inmiddels jaarlijks twintig HDPE-werkboten af, met diverse klanten over de hele wereld: van een baggerbedrijf tot een havendienst. Een boot gebouwd van HDPE-kunststof is onverwoestbaar én duurzaam. “In die volgorde”, HDPE is een stevig, relatief goedkoop en recyclebaar materiaal dat onder alle omstandigheden tegen een stootje kan. stelt Tideman. “Ik zocht naar een oplossing om boten te kunnen bouwen die niet te kwetsbaar zijn. Dat de boten ook duurzaam zijn, is een spin-off. Voor mijn klanten is dat ook een voordeel: zij kunnen uitdragen dat ze op groene boten varen. Maar de werkboten moeten op de eerste plaats onverwoestbaar zijn.” Het was niet eenvoudig om over te schakelen op de productie van werkboten, gemaakt van HDPE. “Dat heeft mij drie jaar gekost”, stelt Tideman die voor de HDPE: onverwoestbaar en duurzaam HDPE is een afkorting voor Hoge Dichtheid Poly Etheen. De stevige kunststof voelt vettig aan en is onverwoestbaar. HDPE is als kunststof 100 procent recyclebaar. HDPE kan worden gemaakt uit hergebruikt plastic en kan na de levensduur van de boot opnieuw worden omgesmolten. Voor de werkboten die Tideman bouwt, wordt echter nieuw materiaal gebruikt. Vanwege de hoge snelheid van de boot is het niet haalbaar om gerecycled materiaal te gebruiken. Voor boten voor particulieren - die niet snel varen - is het wél mogelijk om gerecycled HDPE te gebruiken, stelt Tideman. bouw van zijn ontwerpen samenwerkt met een bedrijf gespecialiseerd in HDPE (dat het casco bouwt) én met een jachtbouwer. “HDPE heeft andere eigenschappen dan aluminium. Voor het ontwerp moet je bijvoorbeeld andere berekeningen maken. Bovendien bestaan er voor HDPE alleen grote lasapparaten waarmee je niet makkelijk in kleine hoekjes kunt lassen. We moesten elke stap opnieuw uitvinden.” Samenwerking voor particuliere markt Tideman, die onder meer actief is op Facebook met bijna 30.000 volgers, krijgt veel reacties van particulieren die de zwarte werkboot willen kopen. Hij heeft lange tijd de boot afgehouden, vooral omdat het om een andere markt gaat, met andere wensen van klanten. Tideman is nu tóch op zoek naar een partner om samen een stoere motorboot voor de particuliere markt te ontwikkelen en te verkopen. “De vraag is er. Dus het is een gemiste kans als ik er niets mee doe. In een boot voor de pleziervaart kun je bovendien een elektrische motor plaatsen. Bij een snelvarende werkboot heb je dan te weinig vermogen. Dus die boot voor de pleziervaart wordt nóg duurzamer.” Werkboten van recyclebare kunststof HDPE én duurzaam HISWA MAGAZINE 6 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication