techtalk Kielenkijker Zeiljachten gaan lang mee en daardoor is goed onderhoud van groot belang. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is de kiel, de kielconstructie en de wijze waarop de kiel-rompverbinding tot stand is gebracht. Een ongeluk waarbij het afbreken van de kiel drie doden tot gevolg had, motiveerde Vincent de Vries van Triple A Yachting tot het ontwikkelen van een specialisme waarbij hij onderzoek doet naar de staat van de kielophanging. HISWA Magazine ging met hem in gesprek. Tekst: Michaël Steenhoff Hoe ontwikkelde je de kennis op dit vlak? “Ik startte met een opleiding niet-destructief onderzoek ultrasoon niveau 2. Met deze meettechniek kun je smeed- en gietstukken zoals kielbouten, inwendige corrosie in metalen leidingen, huiddiktemetingen van scheepsrompen en lassen inspecteren. Daarna verdiepte ik me in kielbouten. Ik inspecteerde ze op vormen van metaalmoeheid, zoals kristalstructuurverandering met als gevolg scheurvorming, en vormen van corrosie, zoals spleet- en putcorrosie.” Wat kom je in de praktijk tegen als het gaat om de kielophanging? “Als opdrachtgevers mij inschakelen om de kielbouten te controleren en te meten dan is er vaak wat aan vooraf gegaan. Zoals hard aan de grond lopen of het raken van een rots of strekdam, waardoor ze willen weten of dat ook geen schade aan de kiel heeft veroorzaakt. Wat ik heel veel zie, is dat kielen niet goed vastzitten waardoor er zeewater bij de kielbouten kan komen. Dat is iets waar veel meer aandacht voor moet zijn en daarom controleer ik altijd het aanhaalmoment van de kielbouten. Opvallend is dat in circa 75 procent van de Opvallend is dat in circa 75 procent van de gevallen de kielbouten niet strak genoeg zijn aangehaald. gevallen de kielbouten niet strak genoeg zijn aangehaald en zo los staan dat ik met een steeksleutel de bout of de moer gewoon kan aandraaien. Als een kiel loszit of niet vast genoeg zit, dan gaat de zaak bewegen waardoor de bouten gaan buigen met alle mogelijke gevolgen van dien. Een ander aandachtspunt wat je zelf gemakkelijk kunt zien, zijn roestsporen rond de kielflens of kiel-rompverbinding. Dat betekent vaak dat de kielbouten aan het roesten zijn, waarbij de roest via de flens naar buiten loopt. Ik beperk me dus niet tot de kielbouten maar onderzoek de gehele kielconstructie. Maar het loszitten van de kiel of vormen van metaalmoeheid, kom ik vaker tegen dan aantoonbare corrosieproblemen.” Hoe ga je te werk bij een inspectie? “Eerst vraag ik om foto’s en/of tekeningen van de kielconstructie. Ik wil graag zien of de kielbouten goed bereikVincent de Vries. Roestige kielbout. 24 HISWA MAGAZINE | 01 2025
25 Online Touch Home