33

belangenbehartiging dat de opbrengst niet helder is en de terugverdientijd vaak lang. Dat maakt dat de banken erg huiverig zijn om het te financieren. Daar komt bij dat de aanvraagprocedure voor ondernemers vaak complex is. Het kost ze domweg te veel tijd en dan haken ze af.” Een andere factor is, dat de meeste duurzaamheidsmaatregelen gericht zijn op het stedelijk gebied. Dan gaat het om projecten als warmtenetten en (grootschalige) zonnedaken. Die vereisen kostbare infrastructuur, die in een stad wel rendabel gemaakt kan worden. Maar in het buitengebied is dat een totaal ander verhaal, concludeert Van der Zande. “Bedrijven hebben daar te maken met erg lange leidingen voor gas en elektra. Als je dan als bedrijf all-electric wilt gaan, schiet het elektriciteitsnet volkomen tekort. De netbeheerders geven al jaren aan dat daar een belangrijke bottleneck ligt.” Ondernemersbelang Vaak gaat het in de lobby om het mogelijk maken van duurzame investeringen, maar soms ook om het tegenhouden van bepaalde maatregelen. Zo neemt Van der Zande namens HISWA-RECRON deel in de werkgroep Buitengebied, die deel uitmaakt van de nationale werkgroep RES. Die schetst de kaders voor de dertig Regionale Energie Strategieën (RES), waarin elke regio omschrijft hoe het milieudoel van 55% CO2 -reductie naar 2030 gerealiseerd gaat worden. “Het is goed dat we daarin deelnemen, want de discussie in die werkgroep gaat vooral over windmolens en de positie van de natuur. Wij hebben daar het belang van de ondernemers ingebracht. Zo trekken we de discussie breder en proberen we te bereiken dat windmolens en zonneparken niet ten koste gaan van de recreatie op land en water.” ‘Ondernemers willen graag verduurzamen, maar dan moet je ze niet hun marges afnemen’ Jeffrey Belt, manager Recreatie van HISWA-RECRON, neemt samen met VNO-MKB deel aan de energiewerkgroep die het ministerie adviseert over betaalbaarheid en uitwerking van het klimaatakkoord. Daarbij gaat het onder meer over de ODE, de Opslag Duurzame Energie, die sinds 2013 bestaat. De opbrengst wordt gebruikt om de verduurzaming te financieren. “Dat klinkt mooier dan het is”, vindt Belt. “Want ook die ODE is geen eerlijke verdeling van de rekening van verduurzaming en gaat ten koste van de investeringscapaciteit van het mkb. Omdat de energieintensieve industrie helemaal of grotendeels is vrijgesteld van de energiebelasting en ODE, drukken de stijgende lasten vooral op het mkb. Dat voelt niet rechtvaardig. Daarom hebben we samen met de energiewerkgroep een brief opgesteld voor de informateur en het komende kabinet.” Successen De lobby vanuit de energiewerkgroep levert af en toe successen op. Neem de maatregelen die vallen binnen de EML, de Erkende Maatregelen Lijsten. Grote energieverbruikers zijn verplicht die te nemen. “Aanvankelijk wilde het ministerie ook maatregelen met een langere terugverdientijd dan 5 jaar verplicht stellen. Na onze aanbevelingen is dat teruggebracht naar 5 jaar. Daarmee is het draagvlak veel groter geworden. Op dit moment is er sprake van dat per 1 juni 2023 de erkende maatregelen verdwijnen en worden vervangen door CO2 -reductie. Gemeenten zouden dan ieder afzonderlijk mogen bepalen welke eisen ze hun bedrijven opleggen. Een onzalig plan, dat enorme ongelijkheid schept tussen gemeenten. Dus nu maken we ons er binnen de werkgroep hard voor om dat voorstel aan te passen. Ons uitgangspunt is: ondernemers willen graag verduurzamen. Maar dan moet je ze niet hun marges afnemen, om dat pas een paar jaar later in de vorm van subsidies - gebonden aan allerlei voorwaarden - deels weer terug te geven. Laat ondernemers zelf bepalen hoe ze het beste in duurzaamheid kunnen investeren.” 07-2021 | Recreactie 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication