16

coverstory tot de scholen leerlingen afleveren, maar moet zelf initiatief nemen. Wat kun je als onderneming doen om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe werknemers en stagiairs? En waaróm moet je dat doen? Die workshops pakken we samen op met Recreatie Trainingen.” Lange adem Uiteindelijk is het een kwestie van de lange adem, erkent De Jong. “De verkeerde beeldvorming over het werken in watersport en recreatie verander je niet 1-2-3. Er zijn zo’n dertig mbo’s die zich bezighouden met recreatie-onderwijs. Die willen we beter informeren over de behoefte van de bedrijven. Die is veel breder dan animatie en frontoffice. Dan heb je het over de inhoud van de opleiding, maar ook over de manier waarop die opleidingen zich profileren. De afstemming is niet altijd goed.” Daarnaast onderneemt HISWA-RECRON ook actie richting het voortgezet onderwijs. De Jong: “We zijn in overleg met het vmbo over het praktijkprogramma Recreatie. Het doel is dat op het vmbo al meer kennis wordt opgedaan over het werken in de recreatiesector. We hebben al een eerste workshop gegeven aan vmbo-docenten.” Er zijn meer hoopvolle initiatieven. Mariska Eshuis, medeeigenaar van Kampeerdorp de Zandstuve in Rheeze, deed mee aan een samenwerking waarbij 22 bedrijven uit de gemeente Hardenberg met het Alfa College een nieuwe opleiding begonnen. “Het is een initiatief van de gemeente voor sectoren waar personeelsgebrek dreigt”, vertelt Eshuis. “De eerste plannen dateren al van een paar jaar terug; toen wisten we nog niet hoe Leerlingen kennen de arbeidsmarkt niet Leerlingen van de Hogeschool Utrecht, richting Communicatie, voerden vorig jaar op verzoek van HISWA-RECRON onderzoek uit naar jongeren die de mbo-opleidingen Leisure & Hospitality volgen. De resultaten liegen er niet om: de studenten van de opleidingen weten over het algemeen niet welke functies er zijn bij de recreatiebedrijven. Ze zijn niet op de hoogte van doorgroei mogelijkheden en hebben er geen idee van bij welke recreatiebedrijven ze straks allemaal kunnen gaan werken. De studenten staan overigens wel positief tegenover het werken in de sector. Alleen doordat niet helder is wat dat inhoudt, lonken na het afstuderen ook andere sectoren. En werk is er genoeg. Het advies van de onderzoekers luidt dan ook: ‘De bedrijven kunnen beter samenwerken met de mbo-scholen. Met gastcolleges, speeddates en stages/banenmarkten kunnen de bedrijven de studenten beter informeren over hun doorgroeimogelijkheden, bij welke bedrijven ze kunnen werken en welke functies zij daar kunnen vervullen. Op dit moment denken studenten dat animatie en receptie de enige functies zijn die ze na hun opleiding kunnen doen.’ De Zandstuve zette samen met 21 andere bedrijven een eigen opleiding op hard het zou gaan! Wel zagen we dat de sector techniek en de hout- en bouwsector zelf al een opleiding waren gestart. Omdat er bij ons en de collegabedrijven best wat onvrede was over de bestaande mbo-opleidingen, dachten we: moeten we niet zelf wat opzetten?” Acht studenten Het resultaat is dat afgelopen zomer de eerste acht studenten zich inschreven voor de opleiding 100% Gastvrij aan het Alfa College. “Het is een echte Leisure & Hospitality-opleiding, waarbij leerlingen zelf kunnen ontdekken waar hun hart ligt. Bij de technische dienst, de horeca, het front office? Je kunt het allemaal uitproberen. Het is een BBL-opleiding, dus je werkt vier dagen in de praktijk en dan één dag naar school. Leerlingen krijgen ook betaald en dat maakt het extra aantrekkelijk. En uiteindelijk wordt het afgesloten met een echt mbo-diploma.” In de opleiding participeren 22 bedrijven uit de recreatie- en horecasector. De acht leerlingen krijgen een baangarantie. Maar er is dus voor lang niet elk bedrijf een leerling? “Het aantal moet natuurlijk groeien”, stelt Eshuis. “Voor komend schooljaar streven we naar twintig leerlingen.” 16 Recreactie | 01-2023

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication