17

coverstory het elektriciteitsnet heeft niet genoeg capaciteit en het is ook niet duidelijk wanneer dat gaat veranderen.” De eerste fase van het plan is inmiddels gerealiseerd. Tot grote frustratie van Slager moest Molecaten ontheffing aanvragen om toch gasgestookte cv­ketels in de vakantiehuizen te mogen bouwen. Die vergunning werd verleend, maar Slager is er nog steeds niet blij mee. En al helemaal niet dat de belasting op gas nu omhoog gaat, om ondernemers te stimuleren tot verduurzaming. “De overheid probeert ons in een bepaalde richting te duwen, maar je moet wel kunnen bewegen”, vindt de ondernemer. “We hebben noodgedwongen een onzekere investering gedaan met die cv­ketels. Daar hebben we een heel gasnet voor aan moeten leggen, terwijl je niet weet wanneer we verplicht worden toch op warmtepompen over te stappen. Voor ons ontstaat dan een desinvestering en bovendien hebben we niet kunnen bouwen wat we eigenlijk wilden.” ‘De overheid zou zich achter de oren moeten krabben: wat helpt nou écht?’ Waterdunen is niet het enige park waar Molecaten tegen de belemmeringen van het elektriciteitsnet aanloopt. “Hetzelfde probleem speelt bij Molecaten Park ‘t Hout in Bakkeveen”, vertelt Slager. “Ook daar denken we na over warmtepompen maar blijkt het niet haalbaar. We willen graag verduurzamen. Maar tot nog toe komen we niet verder dan kleine stapjes. Daar gaat een hogere belasting echt niets aan veranderen. Hoogstens in negatieve zin, omdat ons investeringsbudget daarmee verdwijnt.” Eigen batterij is te duur Het alternatief – opslag van elektriciteit in een eigen batterij – is voor het grote Molecaten, maar ook voor het mkb niet haalbaar. “De investering beloopt al gauw 50 tot 100 duizend euro en er is geen acceptabele terugverdientijd”, weet Marcel Tap. “Op termijn zullen thuisbatterijen, ook voor grootverbruikers, vast goedkoper worden. Maar nu nog niet. Het is op geen enkele manier rendabel te krijgen.” Een ander probleem is dat de diverse milieumaatregelen elkaar dwars zitten. Nederland wil minder fossiele brandstoffen gebruiken, dus moet er geïnvesteerd worden. In het centrale net, maar óók in het elektriciteitsnet op de parken. Tap: “We willen naar warmtepompen in de bungalows en wellicht zelfs laadpalen voor de elektrische auto’s. Er komen zonnepanelen op de daken die kunnen terugleveren naar het net. Dus moeten de aansluitingen op het park verzwaard worden. Maar op dat moment lopen de ondernemers – vaak gelegen bij de mooiste natuurgebieden – op tegen de stikstofregels. De gemeente is huiverig om vergunningen te verlenen en doet daar bijna eeuwig over; ook al omdat ze te weinig mensen hebben. En dan komen er wegens de stikstofproblematiek allerlei bepalingen in de vergunning te staan, zoals dat het graafwerk met elektrisch materieel plaats moet vinden. Zie er maar eens aan te komen. Dus ook daar treden vertragingen op, zonder dat de goedwillende ondernemer er iets aan kan doen.” Elektrische graafmachines Jurgen Weenink, eigenaar van Camping Torentjeshoek in Dwingeloo, kan erover meepraten. Hij is al jaren aan het verduurzamen. De sanitairgebouwen zijn voorzien van warmtepompen en het idee is om te investeren in zonnepanelen en laadpalen voor elektrische auto’s. Een indrukwekkende keuze voor duurzaamheid! Maar na het plaatsen van de warmtepompen bleek dat Enexis niet genoeg stroom kon leveren. De kabel naar het bedrijf moet verzwaard worden, en dat kan niet zomaar, want die kabel loopt deels door het Natura 2000­gebied. “Dat duurt nu al zo’n anderhalf jaar”, vertelt Weenink, enigszins wanhopig. “En we hadden al anderhalf jaar gewacht door allerlei extra regels.” 05-2023 | Recreactie 17 >

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication