22

arbeidsmarkt en scholing Opbouwend samenwerken met het onderwijs ‘Het moet echt Wow! zijn’ Het recreatie-onderwijs en de recreatiebedrijven kunnen elkaar op diverse manieren versterken. Maar hoe pak je dat aan en wie neemt het initiatief? Scholen maken graag gebruik van docentenstages, open dagen op de bedrijven en zelfs examens op de werkvloer. Dat maakt ook dat meer studenten na hun afstuderen voor de recreatiesector kiezen. “Zo kun je alvast wederzijds kennismaken. Het zijn toch de handjes die je straks op je bedrijf nodig hebt.” Tekst: Maarten Bokslag Foto’s: De Achterste Hoef De afgelopen jaren was het ook in Recreactie meerdere malen te lezen: de aantallen studenten op de recreatie-opleidingen lopen terug. Bij ROC Mondriaan (Den Haag en omstreken) is daar verandering in gekomen. Afgelopen zomer startten er twee recreatieklassen, terwijl dat er voorgaande jaren maar één was. Wat is het geheim van deze school? Els van Deursen, docent praktijkvakken en vakgroepvoorzitter Leisure aan de School voor Toerisme, Recreatie en Evenementen van ROC Mondriaan, kan het niet met zekerheid zeggen. “Wél weet ik dat we de afgelopen jaren veel meer naar buiten zijn getreden, en op andere manieren dan vroeger. Natuurlijk hebben we onze eigen open dagen en gaan we naar de scholen om daar te vertellen over de opleiding. Maar we leggen ook voor‘Met KIP laten we de studenten Kijken In de Praktijk’ lichtingsmateriaal neer bij de scouting en bij sportverenigingen. Omdat we daar mensen tegenkomen die van aanpakken weten en die goed op onze opleiding passen.” Elk uur is anders Het is altijd lastig om te communiceren wat je leert op een recreatie-opleiding. Het werkveld is zoveel breder dan animatie. Hoe breng je dat over op scholieren? “Tijdens onze open dag in januari hadden we bijvoorbeeld een grote banner gemaakt, met daarop de LinkedIn-profielen van onze vroegere studenten. Dat geeft al een beeld van wat je met de studie kunt. Daarnaast geven we veel duidelijker aan dat de opleiding ook gaat over het werk aan de frontoffice, en dat je ook marketing en management krijgt. En we laten afgestudeerden vertellen over het werk, dat van uur tot uur, van week tot week weer anders is.” De studenten aan ROC Mondriaan zijn nog jong: een jaar of 16-17. “Die zijn aan de opleiding begonnen maar hebben nog geen idee wat ze daarna willen”, vertelt Van Deursen. “Daarom zijn we vorig jaar begonnen met KIP. Dat staat voor Kijken In de Praktijk. We doen dat vier keer per jaar. We gaan naar een bedrijf en koppelen dat aan een project. Zo waren we in januari bij SnowWorld in Zoetermeer, waar we het hele bedrijf hebben gezien met alle afdelingen. En natuurlijk een uurtje geskied. Dan gaat er een wereld voor de studenten open. Ze zien hoeveel er komt kijken om zo’n bedrijf draaiend te houden. 22 Recreactie | 02-2024

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication