coverstory houdt de politiek graag gescheiden van het belang van haar bedrijf. “Het is niet alleen een onrechtvaardige belasting, het kost ons ook jaarlijks heel veel tijd om alle gegevens aan te leveren. Er zijn speciale inventarisatieformulieren en voor volwassenen en kinderen zijn aparte tarieven. Vroeger deed de gemeente die inventarisatie trouwens zelf, maar ze hebben dat bij de ondernemers op het bordje gelegd.” Ook ergerlijk: de maandelijkse CBS-formulieren waarin de aantallen gasten moeten worden doorgegeven. “Wij hebben veel vaste gasten en dus komt er heel vaak hetzelfde uit. Die aangifte is zinloos. Maar wel verplicht.” Vergunningen en formulieren Hilde Spijkers kan nog wel even doorgaan. Als zij zonnepanelen wil plaatsen, moeten er allerlei formulieren worden ingevuld voor terugleveren; terwijl ze dat nooit gaat doen. Als ze een hekwerk wil plaatsen rond haar eigen erf, is er vergunning nodig. Als ze een fietstocht organiseert vanaf de camping moet de eigen gemeente vergunning verlenen, maar ook bij de gemeenten waar ze even doorheen rijden moet een ‘verklaring van geen bezwaar’ worden aangevraagd. “Overal zijn regels voor en vaak zijn de eisen tegenstrijdig”, verzucht Spijkers. “De brandweer eiste branddeuren van ons. Maar toen kwam de verzekering en die vond dat inbraakgevoelig. Op een gegeven moment weet je het als ondernemer echt niet meer.” HISWA-RECRON directeur Geert Dijks herkent de verhalen; hij hoort ze zo vaak van ondernemers. “Het adagium van de overheid moet zijn: vertrouwen, vereenvoudiging en voorspelbaarheid”, vindt Dijks. “Maar daar zien we in de praktijk weinig van terug. Vaak is het instellen van nieuwe regels incidentgestuurd. Het patroon is vaak hetzelfde: er gaat iets vreselijk mis, ergens in het land. En vervolgens wordt de hele ‘Je kunt het zo gek niet verzinnen of we moeten logboeken bijhouden’ sector voortaan, tot het einde der dagen, gedwongen tot controles en registraties. De legionella-uitbraak op de Westfriese Flora was zo’n moment. De brand in café ‘t Hemeltje ook. Het leidde tot strenge regels. Maar je kunt niet elk risico wegregelen. Je creëert zo schijn-veiligheid. De overheid zal meer vertrouwen moeten hebben in de goede ondernemers met verantwoordelijkheidsgevoel. Goed gedrag moet je belonen met minder controles en minder administratieve verplichtingen.” Milieukeuring Soms zijn regels ingesteld met een nobel doel, maar blijken ze in de praktijk niet te werken. Een goed voorbeeld geeft Sjors van Gestel, van Camping de Zeven Linden in Baarn. “Er is een > En de gemeente? Het grootste deel van de belastingen en regels wordt vanuit het Rijk opgelegd. Ook gemeenten kunnen daar last van hebben, vertelt Rosanne de Groot, gemeenteraadslid voor Lokaal Apeldoorn en jurist bij Stellicher Advocaten in Arnhem. “Het mag wel wat minder”, vindt De Groot. “We willen alles regelen, maar dat leidt tot een stapeling van regels. Ondoorzichtig voor ondernemers, maar soms óók voor gemeenten. Dat kan het geval zijn als een ondernemer een vergunning aanvraagt. Vaak zijn er voor één locatie verschillende vergunningen nodig. Dan moet de ondernemer langs verschillende loketten en dat gaat niet altijd goed. Dan is het voor de gemeente ook gewoon teveel.” Ondernemers zeggen op lokaal niveau vooral last te hebben van onvoorspelbare verhogingen van de toeristenbelasting. Sytse Wiering, een collega van Rosanne de Groot in de raad van Apeldoorn, weet er alles van. “Het kan heel lastig worden als een bedrijf onderneemt in verschillende gemeenten. En verhogingen moeten goed afgestemd worden met de ondernemers, zodat ze weten waar ze aan toe zijn”, stelt Wiering. In Apeldoorn loopt de meerjarenafspraak komend jaar af en dan zou het tarief – nu voor campings € 0,62 – best eens flink omhoog kunnen gaan. “Hoe dan ook gaan we dat in overleg met de ondernemers doen. Het kan ook dat we overgaan op een forfaitair bedrag. We hebben elkaar nodig”, stelt Wiering. “Dus moeten we kijken wat goed is voor allebei. Dan kan het ook zo zijn dat we de extra inkomsten als gemeente gebruiken voor versterking van het centrum, of van de infrastructuur. Daar profiteren de recreatiebedrijven ook van. Hoe dan ook willen wij niet verhogen om begrotingstekorten aan te vullen. Dan ga je niet netjes met elkaar om.” 07-2024 | Recreactie 19
20 Online Touch Home