coverstory regel dat er een milieukeuring moet worden uitgevoerd, zodra je gasgestookte ketels samen meer dan 100 kW vermogen hebben. Wij hebben twee ketels in het sanitairgebouw: één gebruiken we in de zomer voor het warme kraanwater, de ander in de winter om het gebouw vorstvrij te houden. Ze worden in feite nooit tegelijk gestookt, maar het vermogen is opgeteld wel meer dan 100 kW. Dus zou de milieukeuring verplicht worden. Die moeten we door een extern bureau laten doen en dat brengt altijd weer nieuwe verplichtingen met zich mee. Daarom zitten we er nu maar over te denken om één van de ketels weg te doen, en zowel warm water als vloerverwarming op de grootste ketel te stoken.” De regel – een verplichte milieukeuring – is voor Van Gestel dus zo vervelend, dat hij liever zijn systemen ombouwt. Een hoop extra werk en een investering, terwijl er in feite niets verbetert. Van Gestel zit in het bestuur van de bedrijfsgroep Kampeeren Bungalowbedrijven van HISWA-RECRON. Van leden hoort hij heel diverse verhalen. “Per bedrijf verschillen de voorbeelden. Maar iedereen heeft er last van. Vooral de stapeling van regels, en het feit dat regels zomaar weer kunnen veranderen. Je bent er als ondernemer veel tijd aan kwijt, en zelfs dan kun je niet álles bijhouden. Gelukkig helpt HISWA-RECRON. De medewerkers zijn goed op de hoogte en de kennisbank bevat heel veel informatie.” Seizoenskrachten HISWA-RECRON heeft op het moment een enquête uitstaan bij de leden, waarmee de regeldruk wordt geïnventariseerd. Het is te vroeg voor conclusies, maar zeker is wel dat ook het inhuren van seizoenskrachten een ware molensteen aan ‘Als je toeristenbelasting verhoogt wegens een begrotingstekort, ga je niet netjes met elkaar om’ De lastendruk onderzocht In 2019 onderzocht bureau Ginder (destijds nog ZKA genaamd) op verzoek van HISWA-RECRON de lastendruk op recreatiebedrijven. Het uitgebreide onderzoek leverde schokkende resultaten op: er zijn maar liefst 120 verschillende regelingen waar recreatieondernemers mee te maken hebben! De conclusie was, dat 30 cent van elke in de recreatiesector bestede euro, direct doorvloeit naar de overheid. Op het moment loopt een update van dit onderzoek, waarvan de resultaten binnenkort worden gepubliceerd. Tom Gosens, een van de onderzoekers, kan alvast een tipje van de sluier oplichten. “De afgelopen zes jaar is de toeristenbelasting gemiddeld 25% gestegen. De belastingen op energie zijn in bepaalde categorieën enorm omhoog gegaan, met bijvoorbeeld 197% meer belasting op aardgas, 109% meer op elektriciteit. Dat zijn geen geringe verhogingen en die hebben beslist invloed op de ondernemingen.” regels met zich meebrengt. “Deels om tijdelijke arbeid te ontmoedigen”, stelt Dijks. “Maar ondernemers hebben hier geen keuze. Het hoort bij de recreatiesector dat het in de zomer druk is en in de winter niet.” Voor Hilde Spijkers van Camping de Posthoorn is het reden genoeg om de inhuur van medewerkers uit te besteden. “Ik heb geen enkele behoefte om me daar ook nog in te verdiepen”, vertelt ze. Maar de ondernemer betaalt voor dat uitbesteden wel fors extra, bovenop de toch al hoge personeelskosten. Soms worden regels enkel opgelegd aan grote bedrijven. Fijn voor het mkb, is dan de gedachte. Dat geldt ook voor de dit jaar ingevoerde CSRD, een dwingende richtlijn voor duurzaam ondernemen voor bedrijven met meer dan 250 werknemers. Geert Dijks: “Maar die richtlijn schrijft ook voor dat grote bedrijven aantoonbaar duurzaam moeten inkopen. Die leggen de verantwoordelijkheid dus mooi bij hun leveranciers neer. Het gevolg? Als een groot bedrijf een personeelsdag organiseert bij een van onze leden, moet de ondernemer eerst een lijst invullen met zestig duurzaamheidsindicatoren. Soms gaat het om dingen waar je nog nooit van hebt gehoord. En daar moet ook nog goed op gescoord worden. Het is maar één voorbeeld. Er is echt sprake van wildgroei. Ondernemen is op deze manier niet leuk meer.” 07-2024 | Recreactie 21
22 Online Touch Home