het gebruik van zwemvesten en reddingsvesten. Een zwemvest is de eenvoudigste uitvoering. Het zorgt voor 5 kilo extra drijfvermogen (50N) en is een prima hulpmiddel voor mensen die gaan suppen, roeien of kanoën. Zodra het risico bestaat dat de watersporter bewusteloos raakt, bijvoorbeeld op een zeilboot – de beruchte klap van de giek – is een reddingsvest aanbevolen. Dan gaat het om vesten met 10 of 15 kilo extra drijfvermogen (100N en 150N) die er bovendien voor zorgen dat de drenkeling automatisch op de rug draait. Het risico op verdrinking is dan veel kleiner, ook bij bewusteloosheid. Walda: “Bedenk hierbij, dat het reddingsvest wel op de juiste manier gedragen moet worden. Geef dus instructies aan je huurders of deelnemers. Een verkeerd bevestigd reddingsvest of zwemvest heeft vrijwel geen zin.” Reddingsvest en vaarbewijs Bij motorboten die harder dan 20 kilometer per uur kunnen, is een reddingsvest zelfs verplicht, net als overigens een vaarbewijs. “Dat geldt ook voor E-foils”, benadrukt Walda. Die relatief nieuwe vorm van watersport bestaat uit een elektrisch aangedreven sup, met een aandrijving en een spoiler onder water. Daardoor komt de sup uit het water omhoog bij het varen. Spannend en sensationeel, maar soms ook gevaarlijk, bijvoorbeeld voor zwemmers. Omdat zo’n E-foil harder dan 20 kan is ook daarbij een reddingsvest en vaarbewijs nodig, stelt Walda. In de praktijk zal niet iedereen zich daaraan houden, maar voor verhuurders is het wel een belangrijk aspect. Op mooie zomerdagen kan het op de grote meren en op bepaalde binnenwateren stampvol zijn. Dan is het belangrijk om de voorrangsregels op het water te kennen. De beroepsvaart heeft altijd voorrang. Daarna komen de zeilboten: ze krijgen voorrang van motorboten en roeiers. Motorboten geven óók voorrang aan roeiboten. En zwemmers ten slotte, moeten aan iedereen voorrang geven. Walda wil dat wel nuanceren: “In feite is vaarwater geen zwemwater. Maar iedereen weet ook wel dat een zwemmer niet altijd even snel kan uitwijken. Zowel roeiboten als zeilers en motorboten zullen natuurlijk alles doen om zwemmers te ontwijken. Maar dan moet je als zwemmer wél gezien worden. Het gaat toch om je eigen veiligheid.” Varen doe je samen Jaarlijks vinden er op het water maar weinig dodelijke ongelukken plaats, met er zijn wel grotere of kleinere aanvaringen. Met de beroepsvaart, maar vooral tussen watersporters onderling. Om dat aantal terug te dringen neemt HISWARECRON deel aan de campagne ‘Varen doe je samen’. Met onder meer brochures, infographics, webinars en een quiz wordt de veiligheid op het water onder de aandacht gebracht. Andere partners in de campagne zijn onder meer Rijkswaterstaat, de Waterschappen, het Watersportverbond en het Netwerk Waterrecreatie. Kijk op de website voor meer informatie. www.varendoejesamen.nl 08-2025 | Recreactie 23
24 Online Touch Home