24

ondernemen De Zilvermeeuw kiest voor duurzaam Het eerste elektrische eventschip van Europa Ze bestaan al bijna 120 jaar en zijn aan het groeien: rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw in Drimmelen timmert flink aan de weg, onder meer door de aanschaf van hybride-elektrische boten. Het bedrijf vaart in de Biesbosch, maar ook naar de Rotterdamse havens, Gouda en zelfs naar Antwerpen. “Wij zijn een echt familiebedrijf en ondernemen met oog voor de lange termijn”, vertelt Adriaan Schuller. Samen met zijn broer Leon vormt hij de directie van De Zilvermeeuw. Tekst: Maarten Bokslag Foto’s: De Zilvermeeuw Het bedrijf nam vorig jaar de Zilvermeeuw Z9 in gebruik, een rondvaartboot met een capaciteit van 235 mensen, die op de grote rivieren maar liefst 6 uur volledig elektrisch kan varen. Wordt er rustiger gevaren, bijvoorbeeld door de Biesbosch, dan heeft het schip genoeg stroom in de batterijen om de hele dag elektrisch te varen. Mocht de batterij toch leeg zijn, dan is er een moderne en schone dieselmotor aan boord die als aggregaat functioneert. Eén dag na dit interview voor Recreactie vaart de Z9 voor omroep Max de Drechtstedentocht, vertelt Adriaan Schuller. “Dat is 7 uur varen en dat laatste uur gaat dan met ondersteuning van de generator.” Het schip is het logische vervolg op de kleinere (hybride) Zilvermeeuw Z8, die in 2016 in gebruik werd genomen. De rest van de vloot van de rederij bestaat uit boten en schepen die uitsluitend een diesel-aandrijving hebben. Dat is ook gebruikelijk in deze sector. Waarom investeert De Zilvermeeuw dan toch in steeds grotere elektrische boten? “Wij zien dat daar de toekomst ligt”, antwoordt Schuller. “De Biesbosch is een schitterend natuurgebied en daar willen we zo min mogelijk, liefst geen, stikstof uitstoten. Daarbij komt dat de ‘De Z9 kan minstens 6 uur elektrisch varen’ elektrische boten superstil zijn. Dat valt echt iedereen op. Kortom: onze passagiers vinden het geweldig.” Er is geen wettelijke plicht voor het rondvaartbedrijf om te verduurzamen, dus in feite lopen ze met de elektrische boten voor de muziek uit. Zware aansluiting “We hebben gewoon besloten dat alle nieuwe boten elektrisch moeten zijn”, stelt Schuller. “Dus als er boten bijkomen of we reviseren een boot, dan willen we dat die elektrisch wordt aangedreven. Maar het moet ook niet te snel gaan, want ze zijn aanzienlijk duurder dan een boot met enkel een dieselmotor.” Als de elektrische vloot verder groeit, zou het laden nog weleens een uitdaging kunnen worden. “We hebben er geluk mee dat we al De elektrische Zilvermeeuw Z9 24 Recreactie | 03-2025

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication