> ONZE KLANT controle vanaf de kant het aantal lijnen kunnen vergroten. We hopen dat zo we een 24/7 service kunnen aanbieden, op meer routes, tegen lagere kosten.’ RESULTAAT VAN TEAMWORK De uitdagingen zijn echter enorm. Alleen al de exacte betekenis en reikwijdte van bepaalde woorden en functies moeten goed worden afgesproken om misverstanden te voorkomen. Procedures voor het aanleggen en vertrekken van de veren moeten worden herschreven. Autonoom varen werpt zelfs de vraag op wie de kapitein van de toekomst zal zijn; iemand die weet hoe vanaf een computer een schip te besturen of iemand met ruime ervaring op een schip? ‘Veel scheepswerven besloten niet eens een offerte in te dienen toen ze onze specificaties zagen. Ze dachten dat het sciencefiction was’, zegt Froste. ‘Holland Shipyards Group durfde het wel aan. ‘DIT IS GEEN ORDER UIT EEN BROCHURE, DIT IS TEAMWORK.’ en het schip heeft een batterijcapaciteit van 1 MhW en kan met een snelheid van 3 MW worden opgeladen. Bijzonder is ook dat de veren voor een groot deel autonoom opereren. Zo heeft een pont maar 5 minuten om iedereen van en aan boord te laten, en dus ook maar 5 minuten om de batterij weer te laden. ‘Dat gebeurt daarom volledig autonoom’, zegt Froste. ‘Een pont zal zelf aanleggen en daarna via een grote plug aan één zijde van het schip direct de batterij laden. Daarmee besparen we bovendien 25 procent energie; bij oude veerponten blijven de schroeven draaien om het schip tegen de wal te drukken. Ook het vertrek gaat autonoom; door niet te hard te versnellen of af te remmen besparen we opnieuw veel energie.’ Froste wil zelfs de oversteek op termijn autonoom laten plaatsvinden, met nog wel een crew aan boord maar een kapitein die vanaf de wal meerdere veren in het oog houdt. Dat is nu nog niet mogelijk, maar zegt hij: ‘Bel me over drie jaar weer.’ De voordelen ziet hij al wel. ‘De personeelskosten zullen dalen terwijl we door Ze nemen het risico om te werken aan de grens van wat mogelijk is.’ Hij vervolgt: ‘Dit is geen order uit een brochure, dit is teamwork. Er zijn geen regels om naar te handelen, niemand die je kan zeggen hoe te werken, want het is nog nooit gedaan.’ ‘Wat voor een bedrijf heb je dan nodig?’, vraagt Froste hardop af. ‘Een toegewijde onderneming die niet van koers verandert als het eens tegenzit. Holland Shipyards Group is een familiebedrijf, ook zij zijn er voor de lange termijn. De leiding is vanaf de eerste offerte zeer betrokken en zeer toegewijd om te leveren. We discussiëren open over onze en hun problemen. Dat geeft vertrouwen.’ Froste heeft het gevoel met Holland Shipyards te bouwen aan veerponten die een verandering in de gehele industrie zullen veroorzaken. ‘Het zullen de eerste schepen zijn die automatisch varen, anderen zullen komen kijken hoe we dat hebben gedaan. Het is bovendien leuk om te doen en we leren er veel van. Het is een eer dat ik in de positie zit om dit te doen.’ 11 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
12 Online Touch Home