VIERDE EDITIE - MAGAZINE HOLLAND SHIPYARDS GROUP ANY CHALLENGE, ANY TIME! WE ARE INSPIRED BY the future
> 4 WELKOM > 6 HSG IN CIJFERS > 8 ONZE MEDEWERKERS VOLG ONS: /HOLLANDSHIPYARDSGROUP /HOLLANDSHIPYARDSGROUP Publicatie: © Holland Shipyards Group Rivierdijk 436 3372 BW Hardinxveld-Giessendam Nederland T: +31 (0) 184 630 516 info@hollandshipyardsgroup.com www.hollandshipyardsgroup.com Vormgeving: Renate Rijnberg Druk: Mei 2023 - Editie 4.2 NL Copyright © 2023 Holland Shipyards Group Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/ of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, geluidsband, elektronisch of op welke wijze dan ook, zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. > 10 INTERVIEW MET ERIK FROSTE - CEO VAN FÄRJEREDERIET 2
> INDEX > 12 ONZE PRODUCTEN > 24 RECENTE PROJECTEN > 18 INTERVIEW MET DIRK DE JONG - FUTURE PROOF SHIPPING > 20 GROENE AMBITIE > 22 INTERVIEW MET JOHAN HANIA - MANAGER RIVEER > 32 HSG’S FAVORIETEN > 34 DUURZAME DOELEN 3 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
INSPIRED BY THE FUTURE 4
> WELKOM A ls we nadenken over de toekomst dan denken we aan vooruitgang. Vooruitgang voor ons als organisatie, maar ook voor de maritieme industrie waarin wij werken. Groen ingekleurd door de verduurzaming en innovaties die doorgevoerd worden, waarbij we een verschil maken voor onze planeet. Holland Shipyards Groep biedt klanten steeds meer opties om te verduurzamen / innoveren. Batterijaangedreven veren zijn inmiddels vaste prik, en waterstof is daar inmiddels ook aan toegevoegd. Toenemende automatisering aan boord reduceert onnodig energieverbruik en er kunnen zelfs pragmatische tools, zoals haptische feedback voor de schippers, meegenomen worden in het ontwerp. Naast verbruik is de personeelsvraag ook onder de aandacht door het toepassen van de eerste autonome besturingssystemen. Zowel in Zweden als in Frankrijk zullen we de eerste autonome veren leveren, en hopen zo een aanvang te maken met de leercurve van autonome schepen. Last but not least, zijn we gaan diversificeren van staal naar andere bouwmaterialen. Lichte aluminium casco’s die significante verbruiksreducties bewerkstelligen, maar ook kleine geprinte casco’s van gerecycled plastic, gaan ons aanbod in de toekomst breder maken, en u als klant meer mogelijkheden geven om casusspecifiek te vergroenen. Allemaal dingen die ons inspireren voor de toekomst, die hard dichterbij komt! Cor, Leendert en Marco Hoogendoorn 5 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
97 MEDEWERKERS 70% >3 JAAR IN DIENST 41,3 GEMIDDELDE LEEFTIJD LOCATIES Hardinxveld-Giessendam Werkendam Vlissingen AANTAL ZONNEPANELEN Hardinxveld-Giessendam: 2024 PANELEN 800M KADE HSG BESTAAT 41 JAAR 6 Werkendam: Installatie van 276 PANELEN in 2023 CO2 BESPARING 465 TON = >3000x naar Parijs vliegen
HSG IN C1JF3RS M2 scheepshallen +15.000 M2 189 VERKOCHTE SCHEPEN 17.396 KWH batterijen geïnstalleerd Noorwegen Zweden VK Nederland Frankrijk Gabon Frans Guyana Comoren Italië Congo Duitsland Turkmenistan KNVTS Schip van het Jaar verkiezingen in de laatste 10 jaar: 4 NOMINATIES LANDEN WAAR ONZE SCHEPEN VAREN 30+ ELEKTRISCHE EN HYBRIDE SCHEPEN 7 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
ONZE MEDEWERKERS Het zijn onze mensen die bijdragen aan het succes van onze organisatie. Maak kennis met ze, lees hoe ze hun eerste werkweek beleefden en waar ze het meest trots op zijn. KEMAL MUJČIĆ - NAVAL ARCHITECT Mijn eerste werkweek was ik hier als stagiair. Ik heb namelijk hier mijn afstudeerstage gedaan. Wat mij opviel is de informele en gezellige werksfeer, waardoor ik me snel thuis voelde op de afdeling waar ik toen werkte. Ik werd goed begeleid, kon overal terecht voor vragen en kreeg daarnaast ook voldoende ruimte voor eigen inbreng. COÖRDINEREN Ik ben in de zomer van 2022 begonnen in de functie als Naval Architect en kreeg in het engineerproces toen ook te maken met een stuk management en het coördineren van partijen. Dat had ik als stagiair eerder nog niet en ik merk dat ik sindsdien erg ontwikkeld ben in dit deel van mijn werk. Het voelt steeds meer eigen, daar ben ik wel trots op. PETER DE WINTER - WERKVOORBEREIDING Ik kwam hier om een functie van iemand over te nemen. Wat mij opviel is de diversiteit aan werkzaamheden die je hebt. Je doet veel verschillende dingen. Dat maakt het werk nooit saai. Ondanks dat ik het werk van iemand over nam kon ik toch een eigen draai geven aan de manier waarop ik de functie wilde invullen. Die vrijheid was er. DEADLINE We hebben laatst met een vrij strakke deadline een barge opgeleverd en de laatste werkzaamheden deden wij onder toezicht van de klant. Dit gaf wat druk, maar het is ons uiteindelijk als team gelukt en hebben een mooi resultaat neergezet. Daar waren we allemaal trots op! ALEX JOOSSE - DECKBOSS Het viel mij op dat iedereen in alle lagen van de organisatie zich voor de volle 100% inzet. DRILLING RIGS Ik ben er trots op dat we de drilling rigs een tweede kans geven. Ruim 25 jaar heb ik in de olie-industrie gewerkt en zo mijn ecologische stempel achtergelaten. Nu neem ik deel aan het demobilisatieproces en worden er veel platforms opgeruimd, of omgezet naar andere doeleinden. Het verwijderen of juist monteren van grote modules heeft echt mijn hart. 8
> ONZE MEDEWERKERS (M.Z.) ZAKARIA SLIMANI - MEEWERKEND VOORMAN Ik ben 16 jaar geleden begonnen met werken bij Holland Shipyards Group. Ik begon als lasser, metaalbewerker, werd toen pijpfitter en ben nu meewerkend voorman. Deze stappen kon ik maken omdat ik heel leergierig ben en van uitdaging houd. Dat bleef niet onopgemerkt bij Holland Shipyards Group en er is vanaf het begin veel ruimte voor ontwikkeling geweest. Dat is nog altijd zo. NAUWE SAMENWERKING Ik ben trots op het opleveren van het Noordzeekanaal project. Een serie van vijf elektrische veerponten voor het GVB Amsterdam. Ik was bij de bouw van deze serie van begin tot het eind betrokken. Je hebt daarbij een nauwe samenwerking met zowel collega’s als de klant en het is mooi om te zien dat iets goed opgeleverd wordt waar je zelf aan gebouwd hebt. Samen met het team hebben we hard gewerkt en iets moois neergezet, daar ben ik trots op! JOKE RAAIJMAKERS - QHSE MANAGER SANDER HEIJSTEK - CONSTRUCTIEWERKER In mijn eerste werkweek kwam ik op een mooi nieuw kantoor terecht en kreeg ik alle tijd en ruimte om mijn nieuwe werkplek te gaan ontdekken. Ik merkte dat er een grote mate van zelfstandigheid van medewerkers is binnen de organisatie, maar we toch uiteindelijk allemaal samenwerken. STIJGENDE LIJN Ik ben trots op de alsmaar stijgende lijn waarin we op QHSE vlak groeien. De kritische persoon in mij zegt dan meteen dat kan veel sneller, maar verandering van cultuur heeft tijd nodig. Het is een bedrijf met een brede scope aan innovatieve projecten, een alsmaar groeiend en lerend bedrijf waar ik onderdeel van ben. Ik kwam hier aanvankelijk als vakantiewerker en had een bijbaantje op de zaterdag. Nu werk ik hier fulltime. Wat de organisatie sinds is een ze mij opviel aan dat geen alledaagse projecten uitvoeren, maar veel unieke projecten. Zoals het ombouwen van een schip op waterstof. Unieke, en vernieuwende projecten. Maar eigenlijk vind ik alles wat we maken mooi! Ik merk ook dat je in je functie hier je eigen ding kunt doen. Er is veel vrijheid. VAN PAPIER TOT SCHIP Ik ben trots op alle projecten die we afronden. Het is heel mooi om het hele proces te zien. Hoe iets op papier bedacht is en om dan uiteindelijk het eindresultaat weg te zien varen. jaar WAAR WAS JE VOOR HET LAATST TROTS OP? 9 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
LENGTE 75M BREEDTE 14,4M BATTERIJ CAPACITEIT 1 MHW CAPACITEIT 60 AUTO’S SNELHEID OPLEVERING 2024 GRENS VERLEGGEND OPEREREN Interview met Erik Froste - CEO van Färjerederiet E en groene toekomst, lagere kosten, betere service. De redenen waarom de Zweedse vervoersautoriteit Trafikverket kiest voor elektrisch aangedreven, autonome veerboten zijn divers. Maar dat geldt ook voor de uitdagingen waarvoor Trafikverket en Holland Shipyards Group staan. ‘Ze nemen het risico om te werken aan de grens van wat mogelijk is.’ Wie denkt dat Nederland bij uitstek een land van water is, is nog nooit in Zweden geweest. Hoofdstad Stockholm ligt tussen een archipel van wel 24.000 eilanden aan de oostkust en het Mälaren, een meer dat zich 120 kilometer door het land slingert. Veerboten zijn daarom een bittere noodzaak in Zweden. Elk jaar maken 20 miljoen mensen gebruik van de 70 gratis veerponten op 45 locaties, door heel Zweden. ‘De veren zijn als een brug voor de bewoners’, zegt Erik Froste. ‘Zelfs wie niet op een eiland woont maakt er gebruik van. Veel Zweden gaan in de zomer met een veerpont een dagje naar het strand. Veren worden dan twee keer zoveel gebruikt als in de winter.’ Froste is ceo van Färjerederiet, het onderdeel binnen Trafikverket dat verantwoordelijk is voor alle veerlijnen 10 in Zweden. Hij is ook degene die Färjerederiet naar de toekomst moet leiden; vanaf 2045 is er geen plaats meer voor veren die CO2 uitstoten. ‘We kiezen daarbij voor elektrische aandrijving. Vanwege de lage vaarsnelheid, 7 tot 8 knopen, en korte afstanden, zelden meer dan 2 kilometer, is elektrisch varen de goedkoopste optie. En omdat we een overheidsinstelling zijn, kunnen we ook investeren in de lange termijn en dus in laadstations.’ DE TOEKOMST IS AUTONOOM Acht van de 70 veerponten worden al elektrisch aangedreven. Twee nieuwe elektrische veren zijn in aanbouw bij Holland Shipyards Group. Het zijn flinke veerponten, anders dan we in Nederland gewend zijn wanneer we een rivier oversteken. De ponten zijn 75 meter lang en 14,4 meter breed en kunnen tot 60 auto’s overzetten. De motor heeft een vermogen van 700 kW 7-8 KNOPEN
> ONZE KLANT controle vanaf de kant het aantal lijnen kunnen vergroten. We hopen dat zo we een 24/7 service kunnen aanbieden, op meer routes, tegen lagere kosten.’ RESULTAAT VAN TEAMWORK De uitdagingen zijn echter enorm. Alleen al de exacte betekenis en reikwijdte van bepaalde woorden en functies moeten goed worden afgesproken om misverstanden te voorkomen. Procedures voor het aanleggen en vertrekken van de veren moeten worden herschreven. Autonoom varen werpt zelfs de vraag op wie de kapitein van de toekomst zal zijn; iemand die weet hoe vanaf een computer een schip te besturen of iemand met ruime ervaring op een schip? ‘Veel scheepswerven besloten niet eens een offerte in te dienen toen ze onze specificaties zagen. Ze dachten dat het sciencefiction was’, zegt Froste. ‘Holland Shipyards Group durfde het wel aan. ‘DIT IS GEEN ORDER UIT EEN BROCHURE, DIT IS TEAMWORK.’ en het schip heeft een batterijcapaciteit van 1 MhW en kan met een snelheid van 3 MW worden opgeladen. Bijzonder is ook dat de veren voor een groot deel autonoom opereren. Zo heeft een pont maar 5 minuten om iedereen van en aan boord te laten, en dus ook maar 5 minuten om de batterij weer te laden. ‘Dat gebeurt daarom volledig autonoom’, zegt Froste. ‘Een pont zal zelf aanleggen en daarna via een grote plug aan één zijde van het schip direct de batterij laden. Daarmee besparen we bovendien 25 procent energie; bij oude veerponten blijven de schroeven draaien om het schip tegen de wal te drukken. Ook het vertrek gaat autonoom; door niet te hard te versnellen of af te remmen besparen we opnieuw veel energie.’ Froste wil zelfs de oversteek op termijn autonoom laten plaatsvinden, met nog wel een crew aan boord maar een kapitein die vanaf de wal meerdere veren in het oog houdt. Dat is nu nog niet mogelijk, maar zegt hij: ‘Bel me over drie jaar weer.’ De voordelen ziet hij al wel. ‘De personeelskosten zullen dalen terwijl we door Ze nemen het risico om te werken aan de grens van wat mogelijk is.’ Hij vervolgt: ‘Dit is geen order uit een brochure, dit is teamwork. Er zijn geen regels om naar te handelen, niemand die je kan zeggen hoe te werken, want het is nog nooit gedaan.’ ‘Wat voor een bedrijf heb je dan nodig?’, vraagt Froste hardop af. ‘Een toegewijde onderneming die niet van koers verandert als het eens tegenzit. Holland Shipyards Group is een familiebedrijf, ook zij zijn er voor de lange termijn. De leiding is vanaf de eerste offerte zeer betrokken en zeer toegewijd om te leveren. We discussiëren open over onze en hun problemen. Dat geeft vertrouwen.’ Froste heeft het gevoel met Holland Shipyards te bouwen aan veerponten die een verandering in de gehele industrie zullen veroorzaken. ‘Het zullen de eerste schepen zijn die automatisch varen, anderen zullen komen kijken hoe we dat hebben gedaan. Het is bovendien leuk om te doen en we leren er veel van. Het is een eer dat ik in de positie zit om dit te doen.’ 11 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
VEERPONTEN Met een streven naar het bieden van duurzamere oplossingen voor vervoer, lenen veerponten zich optimaal voor ‘groene’ voortstuwingsmethodes. Holland Shipyards Group is koploper op het gebied van hybride en elektrisch aangedreven schepen. Wij hebben inmiddels een breed portfolio opgebouwd met meer dan 30 opgeleverde hybride of elektrische veerboten. SLEEP- EN WERKBOTEN Bij sleep- en werkboten is de kwaliteit van de systemen en de outfitting van het grootste belang. Met de faciliteiten gericht op het bouwen en outfitten van compacte schepen, gecombineerd met Nederlands vakmanschap bewijzen wij ons op dit gebied. Bekijk onze referenties, waaronder ons eigen in-line tractor sleepboot ontwerp. 12
ONZE PRODUCTEN ACCOMMODATIE Wij bieden accommodatie oplossingen, variërend van ombouw tot complete nieuwbouw. Met standaardontwerpen of maatwerkoplossingen. Comfortabel, veilig en volgens de geldende certificeringen. BAGGER Voor een goed verloop van uw projecten is het juiste equipment essentieel. Wij zijn uw vertrouwde partner voor ombouw en nieuwbouw van baggerschepen, bagger installaties en bagger materieel. Met de gecombineerde expertise binnen de Holland Shipyards Group, bieden wij zowel ontwerp als productie aan met eigen concepten en bewezen oplossingen. SPECIALS Waar standaard producten geen oplossing zijn bieden wij maatwerk oplossingen aan. Onze expertise, ervaring en out of the box manier van denken hebben al vaker geleid tot spraakmakende oplossingen. VRACHTSCHEPEN Met onze wortels in de binnenvaart heeft Holland Shipyards Group tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van vrachtschepen, voor zowel binnenvaart als zeegaand. We streven continu naar het verbeteren van onze producten, zoals het vereenvoudigen van onze scheepsontwerpen, het maximeren van laadvermogen en het verbeteren van voortstuwing. 13 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
REFITS Er komt een moment dat elk schip het einde van haar economische levensduur bereikt. Het upgraden van deze schepen en ze klaarmaken voor een volgend leven in het veld is dagelijks werk voor Holland Shipyards Group. Of u uw schip gedeeltelijk onder handen wilt nemen, door diverse componenten te vervangen, of een complete refit wilt uitvoeren waarbij ook het casco en alle systemen binnen de scope vallen; wij weten waar de valkuilen zitten en hoe ze vermeden kunnen worden. REPARATIE Onze werven zijn centraal gelegen en stellen u in staat om snelle reparaties uit te laten voeren, zowel drijvend als in onze dokken. Dankzij onze ervaring en goed uitgeruste faciliteiten bent u zo weer onderweg om datgene te doen waar u goed in bent. CONVERSIES De meest complexe projecten zijn die waarin een asset wordt aangepast om andere taken uit te voeren dan oorspronkelijk bedoeld was. Dit betekent dat systemen aan boord overhaald en aangepast moeten worden, binnen de bestaande layout. Holland Shipyards Group heeft diverse noemenswaardige conversies uitgevoerd en kan met zekerheid zeggen dat uw project bij ons in goede handen is. 14
HOLLAND ACCOMMODATION RENTALS Onze verhuur accommodaties tonen de jarenlange ervaring die is opgedaan met het bouwen van accommodaties. Door te focussen op een geïntegreerde oplossing, dat onafhankelijk van een scheepssysteem werkt, biedt Holland Accommodation Rentals een modulaire oplossing die de interface met het schip en daarmee de down-time tot een minimum reduceert. Alle benodigde systemen en equipment zijn in de modules geïnstalleerd. Laat het aan ons over om er voor te zorgen dat de accommodatie een gastvrije plek is voor uw mensen tijdens hun werk offshore. VLOOT Waarmaken wat je zegt; onze vloot toont dat we staan voor deze visie. Met een veelzijdige vloot van diverse werk- en vrachtschepen gaat Holland Shipyards Group er prat op dat onze ervaring als operator verwerkt wordt in onze producten. We ondervinden aan den lijve het belang van goed onderhoud, toegewijd personeel en kwalitatief hoogwaardig equipment. Deze ervaring vindt haar weg naar onze engineers en wordt toegepast in nieuwe ontwerpen. 15 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
16
17 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
Interview met Dirk de Jong - Future Proof Shipping HET BEGIN VAN EEN DUURZAME BINNENVAART D gekozen, e route die Future Proof Shipping heeft is nog niet eerder door een andere partij bevaren. Het Nederlandse bedrijf zal rond de zomer van 2023 met een door waterstof aangedreven binnenvaartschip gaan varen. ‘Dit idee is mede tot wasdom gekomen omdat Holland Shipyards Group erin geloofde.’ De scheepvaart is een terughoudende industrie, vindt men bij Future Proof Shipping. ‘Waar in de wereld om ons heen veel veranderingen plaatsvinden, dringen die in de maritieme wereld maar langzaam door’, zegt Dirk de Jong, projectmanager bij het bedrijf. ‘Internationale organisaties zijn heel terughoudend om regels voor verduurzaming op te stellen.’ Future Proof Shipping wil die verandering daarom zelf forceren. Het bedrijf zag vijf jaar geleden het licht. In de eerste twee jaar draaide het nog vooral om het verzamelen en delen van kennis, in januari 2020 kocht het bedrijf het 110 meter lange binnenvaartschip FPS Maas om te laten zien dat het kan: op een duurzame manier varen, zonder uitstoot van CO2. GROENE WATERSTOF De keuze viel daarbij op waterstof als energiedrager, niet op batterijen. ‘Elektrisch varen is een prima keuze wanneer een schip redelijk korte afstanden overbrugt en er voldoende momenten zijn om op te laden. Ferry’s bijvoorbeeld’, zegt De Jong. ‘Voor onze toepassing zijn op dit moment batterijen, laadvermogen en laadmogelijkheden nog niet toereikend. Dat zou ons te veel beperken. Met waterstof kunnen we wel prima uit de voeten.’ 18 De Jong is bekend met de nadelen van waterstof. ‘Het verlies van energie bij het creëren van waterstof is een gegeven, maar als je een dienst wil opzetten op de manier die wij willen, blijft waterstof de meest logische conclusie. En al is de waterstof die wij verkrijgen van Air Liquide gecertificeerd groen, we zouden inderdaad graag zien dat er meer aanbieders zijn die groene waterstof aanbieden.’ Het inmiddels FPS Maas geheten schip is middels retrofit voorzien van een 800kW elektromotor en drie brandstofcellen met elk een maximum vermogen van 300kW. Air Liquide levert de duurzaam opgewekte waterstof in twee 40-voets containers die elk 450 kilo waterstof onder 300 bar druk bevatten. ‘Het basisidee is binnen Future Proof Shipping ontstaan’, zegt De Jong. ‘Het is daarna vanaf scratch ontwikkeld in heel nauwe samenwerking met Holland Shipyards Group en Air Liquide. De brandstofcel is vervolgens geleverd door Koedood, de installatie is samen met Nedstack ontwikkeld.’
> ONZE KLANT GELOOF EN INZET Hij prijst met name de inzet van Holland Shipyards Group. ‘Dit idee is alleen maar tot wasdom kunnen komen omdat Holland Shipyards Group erin geloofde en tijd wilde investeren om kennis op te bouwen. Zij hebben de uitdaging aangenomen en zijn in een nauwe samenwerking met ons gaan kijken hoe dit te realiseren.’ ‘Holland Shipyards Group heeft de drive om verder in de toekomst te kijken om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken om de industrie meer duurzaam te maken. Ze zijn niet bang om in iets te stappen waarvan het eindpunt niet helemaal duidelijk was. Ze zijn innovatief en staan open voor nieuwe ideeën.’ De brandstofcellen worden in het ruim van de FPS Maas gezet, de waterstofcontainers daar weer bovenop. ‘Daarmee verliezen we aan boord een beetje ruim voor de lading. We hebben immers maar beperkt invloed op de optimalisatie van het schip’, weet ook De Jong. ‘Toch hebben we voor ombouw gekozen, om de rest van de industrie te laten zien dat ook met een bestaand schip je de keuze voor duurzaamheid kunt maken.’ GOED VOORBEELD In de komende maanden zal FPS Maas gaan varen en commercieel ingezet worden. Future Proof Shipping heeft zelfs al de ombouw van het tweede schip, FPS Waal, in opdracht gegeven bij HSG, een 135 meter binnenvaart containerschip . ‘Ook dat is een gangbare maat. Daarmee kunnen we aantonen dat uitstootloos varen voor een groot deel van de vloot prima te doen is. We hopen hen daarmee aan te zetten hetzelfde te doen.’ Daar is het Future Proof Shipping namelijk om te doen; samen met Holland Shipyards Group het begin van een verandering realiseren.’ HET BEGIN VAN EEN VERANDERING REALISEREN 19 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
GROENE AMBITIE Onze ambitie voor het komende decennium 3 20
> GROENE AMBITIE 50 GOALS 2030: 50% CO2 reductie in totale CO2 footprint 2023: CO2 neutraal op het gebied van elektra verbruik over alle vestigingen GROENE SCHEPEN 34 De laatste jaren zijn er 34 groene schepen geleverd of op het moment in aanbouw. Cradle to cradle voor de scheepsbouw! SAMENWERKINGEN MET STUDENTEN Inspired by the future werken wij samen met studenten van Hogescholen aan milieudoelstellingen. In 2023 lopen er twee projecten met studentgroepen: 1. Ontwikkelen van een dashboard voor SDG’s 2. Ontwikkelen van een dashboard om inzicht te krijgen in de CO2 footprint per gebouwd schip MILIEU - Nieuwe hal werf Werkendam - Nieuwe hal werf Hardinxveld-Giessendam - Reductie van VOS door toepassen van andere conservering RECYCLING 3D PRINTEN VAN SCHEPEN Voor de productie van onze schepen bekijken wij alternatieve grondstoffen, anders dan staal en aluminium. 3D printen is één van de methodes die we momenteel toepassen. Één van onze projecten voor 2023 is een 3D geprint schip waarbij gebruik gemaakt is van gerecycled materiaal. 3D ANDERE ACTIES - Reductie gasverbruik kantoor door inzet warmtepomp. 50 IN 2025 50% REDUCTIE OP DIT VLAK - Elektrische heftrucks - Wagenpark elektrisch 21 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
R Interview met Johan Hania - Manager Riveer ALTIJD KIJKEN OF HET slimmer kan eizigers van Riveer op het veer tussen Werkendam, Hardinxveld en Gorinchem maken die tocht na de zomer op een radicaal nieuw ontworpen, volledig elektrisch schip. Holland Shipyards Group zet tijdens de bouw de puntjes op de i, onder meer met een innovatieve bedieningshandel. ‘Het is typerend voor Holland Shipyards Group dat het verder kijkt dan de huidige markt.’ In het prachtige watergebied tussen Gorinchem en acht andere nabij gelegen gemeenten is veerdienst Riveer van groot belang, zegt manager Johan Hania. ‘We zijn de schakel tussen de steden en dorpen. Voor toeristen maken we het mogelijk een groot gebied te bezoeken. Forensen en scholieren kunnen met een veilige overtocht grote afstanden afleggen.’ Dat geeft een grote verantwoordelijkheid. Niet alleen voor de toeristen en vaste reizigers voor wie de veren essentieel zijn, zeker als de nabij 22
> ONZE KLANT gelegen Merwedebrug binnenkort jarenlang gerenoveerd wordt. De verantwoordelijkheid is er ook voor het nabij gelegen Nationaal Park De Biesbosch. ‘We hebben allemaal een zorgplicht voor de toekomst, niemand uitgesloten. Ook wij zullen goed met de natuur om moeten gaan.’ GEEN GELUID OF UITSTOOT Daarom investeert Riveer in twee elektrische schepen, die tussen Werkendam, Hardinxveld en Gorinchem gaan varen. Die schepen stoten bij het varen geen CO2 uit en zijn dus beter voor het milieu, maar het mes snijdt aan meer kanten. ‘Onze klanten zullen verrast zijn’, begint Hania. ‘Amper geluid, geen uitstoot; dat zal ze aanspreken.’ ‘We besparen ook op de kosten’, vult hij aan, ‘Snelle schepen zoals de huidige zijn duur in verbruik. In de veren liggen twee motoren van 375 pk. Die verbruiken wel wat brandstof en smeerolie. De elektrische schepen hebben twee motoren van 171kW en heeft aan boord een accucapaciteit van 603,2 kW geïnstalleerd; minder dan we nu hebben, maar we doen er hetzelfde mee.’ Dat heeft Riveer bereikt door met Coco Yachts, architect en constructeur van de nieuwe veren, alles tegen het licht te houden. Zo is gekozen voor catamarans, die veel minder weerstand in het water hebben. De schepen zijn extra lang, 35 meter, wat de weerstand opnieuw omlaag brengt. En waar het maar kan is op gewicht bespaard. De aluminium schepen bijvoorbeeld zijn niet geverfd – minus 400 kilo – en de deuren zijn regenwaterdicht in plaats van volledig waterdicht – opnieuw 20 kilo eraf. ‘We hebben ook uitgerekend hoeveel energie het kost om te keren op het water. En dat was veel’, vertelt Hania. De veren keren na een stop nu nog als een auto uit een parkeervak om weer vooruit te kunnen varen, straks is dat niet meer nodig. ‘We werken met propellers die 360 graden draaibaar zijn. Ze zijn vooruit en achteruit net zo sterk. We hoeven nu veel minder te manoeuvreren.’ GROTE BETROKKENHEID Holland Shipyards Group is in december 2021 gestart met de bouw van de twee veren. Inmiddels zijn de schepen in de opleverfase. ‘Daarbij is veel contact nodig,’ zegt Hania, ‘want je loopt tijdens het bouwproces altijd tegen zaken aan. Vaak zijn dat geen grote wijzigingen, maar gaat het om praktische zaken, waardoor beter onderhoud kan worden gepleegd, luiken die beter wat verplaatst kunnen worden of installaties die net iets anders opgehangen worden. Teveel om op te noemen. Daarover zijn we wekelijks in gesprek.’ Daarnaast komt Holland Shipyards Group ook met eigen voorstellen als die de veren beter maken. ‘Als eerste krijgen deze schepen dynamische bedieningshandels. De kapitein voelt een weerstand bij de ideale snelheid. Maar als de kapitein niet met die snelheid wil varen, kan hij daar autonoom in beslissen en de handel door de weerstand heen duwen.’ ‘Holland Shipyards Group liet een demonstratiemodel zien en dat leek ons wel wat. Dynamische bedieningshandels hebben een meerwaarde.’ Hania prijst Holland Shipyards Group voor hun inbreng. ‘Het is typerend voor Holland Shipyards Group dat het verder kijkt dan de huidige markt. Ze kijken altijd naar hoe het slimmer kan.’ ‘De betrokkenheid van Holland Shipyards Group is groot. Het is een familiebedrijf, dus ze verbinden persoonlijk hun naam eraan’, gaat Hania verder. ‘De directie denkt mee en is aanspreekbaar als er vragen zijn. Daarmee zetten ze een cultuur neer die het personeel ook overneemt. Ook die staan heel dicht bij de klanten.’ GOED VOORBEELD De veren worden 1 juli opgeleverd. ‘We nemen er de tijd voor om ze daarna in de vaart te nemen. Dat heeft alles te maken met de gewenning door onze mensen. Veiligheid staat namelijk voorop.’ Hania hoopt dat de nieuwe veren van Riveer voor een omslag zorgen. ‘Ik hoop dat heel veel collega’s komen kijken en ons voorbeeld gaan volgen. We moeten op een andere manier gaan denken om de uitdagingen van het milieu het hoofd te bieden.’ 23 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
> RECENTE PRO JE C TEN TOP OF THE LINE ONDERZOEKSSCHIP VOOR NOORWEGEN Met trots leverden wij begin 2023 de “Prinsesse Ingrid Alexandra” op, het nieuwe onderzoeksschip voor het Noorse Institute of Marine Research. Een uitdagend, complex project waarbij Holland Shipyards Group haar aandeel in Noorwegen uitbreidt van veerponten naar het segment van onderzoeksschepen en werkschepen. Naast de fjorden worden we nu ook zichtbaar langs de Noorse kustlijn! Het schip is gebouwd voor onderzoek langs de noordelijke kust van Noorwegen en wordt ingezet voor visserij-akoestisch en oceanografisch onderzoek, planktonbemonstering, benthisch en geologisch onderzoek en andere zaken. Hiervoor is het voorzien van state-of-the-art onderzoeksapparatuur en speciaal gebouwd om te kunnen opereren langs de ruige kust; ze is makkelijk manouvreerbaar in baaien en tussen eilandjes en riffen. Aan boord bevinden zich onder meer twee laboratoria, een visserij-akoestisch centrum, kantoorruimtes en negen hutten voor onderzoekers en bemanning. 24 BREEDTE: LENGTE: 10,00 M 35,00 M MAX. DIEPGANG: 3,50 M GROSS TONNAGE: 497 GT OPPERVLAKTE WERKDEK: CA. 100 M2
> RECENTE PRO JE C TEN AUTONOME VEERBOOT ALS OPLOSSING VOOR STEDELIJKE MOBILITEITSUITDAGINGEN Veel steden hebben te maken met logistieke uitdagingen. Drukbevolkte gebieden, veel reisbewegingen en een overvol wegennet. Transport over water is bij uitstek een ideale oplossing om mobiliteitsproblemen in steden op te lossen. Dit is ook wat de stad Parijs dacht vooruitlopend op de zomer van 2024. Om een goede mobiliteit te kunnen waarborgen kiest de stad Parijs voor een innovatieve oplossing waarbij zij gebruik maken van het water dat de stad doorkruist. In de zomer van 2024 krijgen atleten en bezoekers van over de hele wereld een kijkje in de toekomst van waterborne mobility door de Seine over te steken met een 3D geprinte, autonome volledig elektrische veerpont! Samen met partners Roboat en Sequana Développement bouwt Holland Shipyards Group deze innovatieve veerpont voor opdrachtgever Voies Navigables de France (VNF). De 9 bij 3,90 m veerpont wordt volledig 3D geprint en is daarmee de grootste geprinte, autonome veerpont ooit. Het heeft een state-of-the-art-design, autonoom systeem, elektrische voortstuwing en de 3D geprinte romp is gemaakt ‘Holland Shipyards Group heeft een innovatieve geest en een no-nonsense houding. Dit is precies wat we nodig hebben in de begindagen van autonome schepen’ – Ynse Deinema, CEO Roboat. van gerecyled materiaal. Het aanmeren en opladen gebeurt automatisch. In enkele minuten is de batterij opgeladen voor de volgende reis. De stad Parijs zet met de investering in deze innovatieve oplossing de koers voor nieuwe duurzame manieren van personenvervoer in de stedelijk gebied. Net als de stad Parijs en onze samenwerkingspartners geloven wij dat innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Het 3D printen van schepen opent een nieuw spannend hoofdstuk in de scheepsbouw 25 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
> RECENTE PRO JE C TEN ONZE TERUGKEER NAAR DE SHORTSEA MARKT Het is bijna 2 decennia geleden dat Holland Shipyards Group begon met het bouwen van de eerste zeegaande vrachtschepen. Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis, want hiermee gingen wij als scheepswerf grotere projecten aan, groeiden we als organisatie én vergrootten wij onze expertise. Nu in 2023 keren we terug en zetten we een nieuwe standaard neer voor de short-sea markt! In samenwerking met Conoship is een ontwerp gemaakt voor een 3800 dwt coaster welke zich ideaal leent voor zee-rivier transport, dankzij de lage doorvaarthoogte. De coaster heeft een afmeting van 89,42 bij 13,20 meter en een capaciteit van 5.530 m³. Door het tween deck is het mogelijk om eenvoudig de laadcapaciteit uit te breiden, of verschillende lading te splitsen. De eerste vijf aanvragen van deze toekomstbestendige coasters hebben allemaal een dieselelektrische aandrijving. Een mooie stap naar vergroening in de short sea market. In het ontwerp is rekening gehouden met een eventuele volgende stap naar verduurzaming, waarbij een overstap naar toekomstige brandstoffen mogelijk is. Een ander mooi, duurzaam, kenmerk in het ontwerp is de toepassing van een VentiFoil® systeem, waarbij het schip gebruik maakt van windenergie. Twee ‘vleugels’ staan voor op het schip en zorgen voor extra voortstuwingskracht, resulterend in 8% - 12% energiereductie. Wij geloven dat dit nieuwe ontwerp coasters een nieuwe standaard zet voor de short-sea markt. De eerste vijf coasters verwachten wij medio en eind 2024 op te leveren. Ondertussen ontwikkelen wij het ontwerp door om ook in andere groottes toepasbaar te maken en zo de markt te voorzien in hun vraag. 26
> RECENTE PRO JE C TEN 2 WATERSTOF SCHEPEN voor de binnenvaart Waar afstanden te lang zijn voor elektrische voortstuwing biedt waterstof een uitkomst. Samen met Future Proof Shipping werken wij aan deze energietransitie door schepen met conventionele voortstuwing om te bouwen naar een waterstof voortstuwing. Holland Shipyards Group werkt aan de ombouw van twee binnenvaartschepen naar waterstof voortstuwing. Het eerste schip, de Maas, is in het tweede kwartaal van 2023 in de vaart genomen en het tweede schip, de Waal, is momenteel onder constructie. De 110m bij 11,45m schepen worden volledig omgebouwd, waarbij de hoofdmotoren en dieselgeneratoren plaats maken voor waterstof technologie. Het waterstof- en brandstofcelsysteem wordt geïnstalleerd in de laadruimte van het schip, waarbij de waterstof boven het brandstofcelsysteem wordt geplaatst in twee 40ft containers (circa 1000 kg bij 300 bar). Het brandstofcelsysteem is drievoudig redundant met een vermogen van 900 kW (voor de levering van voortstuwing en hulpvermogen) en een lithiumionbatterijpakket van 504 kWh voor peak shaving, secundair en overbruggingsvermogen. Het systeem bevat een 750V DC busbar en een e-motor voor voortstuwing. De schepen varen straks tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en verwachten zo’n 2000 ton CO2 uitstoot per jaar te verminderen. 27 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
> RECENTE PRO JE C TEN CONVERSIE VAN DE TSHD ‘ZEEBURG’ Het ombouwen van een bestaand schip naar een baggerschip is een duurzame manier om uw vloot nieuw leven in te blazen. Door de dredging expertise die Holland Shipyards Group in huis heeft kunnen wij u uitstekend begeleiden als partner in uw conversie project. Voor Van Ouwerkerk hebben wij een vrachtschip omgebouwd tot hopperzuiger. De TSHD Zeeburg is sinds eind 2022 operationeel en heeft inmiddels diverse zandwinning projecten mogen doen. Bestaande ruim aangepast voor pompkamer en generatorruimte Voorzien van nabehandelingsinstallatie t.b.v. IMO Tier 3 Inbouwen zandpompen, jetpompen, hydraulische installatie en dieselgeneratoren Gezamenlijk ontwikkelde zeefinstallatie Voorzien van TV Dredging equpiment: TVD-SPDN 700 zuigbuis, met bijbehorende bokken en deiningscompensator Baggertransport systeem ingebouwd waardoor twee verschillende ladingen in één vracht geladen kunnen worden Eigen ontworpen bakkenlader Inspired by the future: Het nieuw leven inblazen van een bestaand schip is ook een duurzame manier om uw vloot uit te breiden 28
> RECENTE PRO JE C TEN HOLLAND ACCOMMODATION RENTALS Amasus Shipping B.V. Verhuur van 3 modules voor enkele maanden aan Amasus Shipping B.V. SAL Heavy Lift Verhuur van 3 modules, naast de modules die al aan boord stonden, voor SAL Heavy Lift. “Met de bewezen kwaliteit van de HAR modules zijn we blij deze modules opnieuw te hebben gebruikt en zullen we dat in de toekomst weer doen” 29 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
> RECENTE PRO JE C TEN EEN NIEUW LEVEN VOOR BOOREILANDEN De werf van Vlissingen hanteert weer een heel andere visie op duurzaamheid: het ombouwen en verlengen van de levensduur van bestaande booreilanden. In de afgelopen jaren zijn meer dan vijf bestaande booreilanden omgebouwd voor Dixstone: van ontmanteling jack-up tot gascompressie platform en accommodatieplatform. Op dit moment wordt booreiland ‘Carrus’ omgebouwd tot een distributie- en productieplatform voor gasstroom. Dit betekent dat het platform centraal gepositioneerd wordt om verschillende productieplatforms van stroom te voorzien met behulp van gas uit het gasveld. De werkzaamheden van HSG begonnen met het verwijderen van bestaande (boor)constructies, de accommodatie en alle andere overbodige deksystemen. Na voltooiing van deze werkzaamheden zijn uitgebreide conserveringswerkzaamheden uitgevoerd, waaronder corrosiebescherming van de romp en de poten. Tegelijkertijd worden in de werkplaats structures en fundaties voor equipment geprefabriceerd. Sommige daarvan zijn al aan boord geïnstalleerd om de door Dixstone geleverde apparatuur te ontvangen, zoals: elektrische transformatoren, etc. stroomturbines, kranen, Na het installeren van de toegeleverde equipment, worden alle systemen naar behoren aangesloten, in bedrijf gesteld en getest. In Q3 2023 zal de Carrus klaar zijn voor een nieuw leven op zee! 30
> RECENTE PRO JE C TEN DUURZAME ZANDWINNING MET ELEKTRISCHE ZUIGER Voor Nautilus, dochteronderneming van Koninklijke Oosterhof Holman, bouwden wij een emissieloze elektrische zandzuiger. De zandzuiger maakt duurzame zandwinning mogelijk en is bij ingebruikname direct ingezet op een Natura2000 project. PERSAFSTAND 3 KM ONDERWATERPOMP BOOSTERPOMP PSD350 1 PERSOONS BEDIENING 1595 KW TOTAAL GEÏNSTALLEERD VERMOGEN MODULAIR GEBOUWD VOOR SNELLE EN EFFICIËNTE (DE)MOBILISATIE VOLLEDIG ELEKTRISCH 37M ZUIGDIEPTE 31 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
OPERA OSLO Inspirerende architectuur SOKKEN Onze eigen Happy Socks HSG’S FOODTRUCK Die we regelmatig inzetten om onze medewerkers van lunch te voorzien Dit gebouw met haar inspirerende architectuur heeft de vorm van een scheepsromp en heeft het duurzaamheidslabel ‘Very Good’ van BREEAM weten te behalen. Je ziet dat modern, authentiek en innovatie samenkomen, net zoals bij de vele retrofit projecten die wij uitvoeren. FAVORIETEN ANTWERP PORT HOUSE 32
> HS G’S FAV ORIETEN ROTTERDAM Dé Europese maritieme hoofdstad KINDEREN Bezoek van scholieren op onze werf. Kinderen zijn de toekomst en we enthousiasmeren ze graag voor de maritieme industrie. VIKING SCHIP Inspirerende romp en zeer goed zee gedrag. Knap dat ze toen al zulke rompen konden bouwen zonder tekenprogramma’s TESLA Als het gaat om de elektrificatie van vervoersmiddelen dan is Tesla toch wel een voorloper te noemen. Een inspirerende organisatie die zich inzet voor de opkomst van duurzaam vervoer. TALES FROM THE ROADS LESS TRAVELLED COLUMBUS F MAGAZINE avoriet, vanwege de mooie fotografie Het zijn vaak de minder bewandelde wegen die verfrissend zijn en kunnen leiden tot de beste ideeën. Iets wat wij als Holland Shipyards Group omarmen en zien als een noodzakelijke route om te bewandelen als we kijken naar het behoud van onze mooie planeet. Net als de Nederlandse fotograaf Pie Aerts gaan wij ook buiten de begaande paden en maken we dit zichtbaar in de schepen die wij bouwen. 33 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
> DUUR Z AME DOELEN GEEN MENSEN, GEEN WERF Onze medewerkers zijn ons meest gewaardeerde bezit en we behandelen ze graag als zodanig! Als we naar onze medewerkers kijken, blijven de meesten lang bij het bedrijf werken. We bieden uitdagende banen met een goede beloning. Uiteindelijk is alles wat we hier doen een teamprestatie. We zijn ook van mening dat hard werken proportioneel moet worden beloond, zowel met een goede financiële vergoeding, als met scholingsmogelijkheden en ontplooiingsmogelijkheden. GROENE SCHEPEN, GROENE PRODUCTIE De afgelopen jaren hebben we onze focus ook gericht op het optimaliseren en verbeteren van onze productieprocessen. Groene schepen moeten op een duurzame manier worden gebouwd! Dat zie je terug in onze materiaalkeuze, maar ook in onze overdekte werkplaatsen, waar we de luchtkwaliteit en emissies beheersen. Volgend jaar zullen onze duurzame productiemogelijkheden drastisch toenemen, aangezien we een groot aantal zonnepanelen op onze werkplaatsen zullen installeren om ons jaarlijkse energieverbruik te compenseren. ALLE VERVOERSWIJZEN MOETEN GROEN ZIJN Om gemeenschappen groen te maken, moeten alle vervoerswijzen duurzaam zijn. Onze rol ligt bij het bouwen van deze groene schepen. Zoals voor de gemeente Amsterdam, waar we de komende jaren onze lijst met geleverde veerboten uitbreiden naar zeven hybride en vijf volledig elektrische veerboten! Naast batterij-aangedreven schepen, voor schepen met een klein operationeel profiel, zal waterstof in de nabije toekomst een centrale brandstofbron worden voor Holland Shipyards Group! 34 EEN ZWARE VERANTWOORDELIJKHEID Een deel van onze missie om de impact van klimaatverandering te beperken, komt al aan bod in de bovenstaande punten. Maar daarnaast vinden wij dat groen gaan geen optie is, of een rage die uiteindelijk zal worden vervangen door andere trends. Het is een dringende noodzaak als we een bewoonbare planeet willen overlaten aan de volgende generaties. We staan aan de vooravond van onomkeerbare veranderingen in ons ecosysteem. Scheepswerven bevinden zich in een bijzonder kritieke bedrijfstak, aangezien zowel de scheepvaart als de zware industrie wereldwijd de belangrijkste vervuilers zijn. Help ons die belofte van groen te houden!
T: +31 (0) 184 630 516 HARDINXVELDGIESSENDAM T: +31 (0) 183 503 111 WERKENDAM T: +31 (0) 113 287 785 VLISSINGEN WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM
36
1 Online Touch