23

> ONZE KLANT gelegen Merwedebrug binnenkort jarenlang gerenoveerd wordt. De verantwoordelijkheid is er ook voor het nabij gelegen Nationaal Park De Biesbosch. ‘We hebben allemaal een zorgplicht voor de toekomst, niemand uitgesloten. Ook wij zullen goed met de natuur om moeten gaan.’ GEEN GELUID OF UITSTOOT Daarom investeert Riveer in twee elektrische schepen, die tussen Werkendam, Hardinxveld en Gorinchem gaan varen. Die schepen stoten bij het varen geen CO2 uit en zijn dus beter voor het milieu, maar het mes snijdt aan meer kanten. ‘Onze klanten zullen verrast zijn’, begint Hania. ‘Amper geluid, geen uitstoot; dat zal ze aanspreken.’ ‘We besparen ook op de kosten’, vult hij aan, ‘Snelle schepen zoals de huidige zijn duur in verbruik. In de veren liggen twee motoren van 375 pk. Die verbruiken wel wat brandstof en smeerolie. De elektrische schepen hebben twee motoren van 171kW en heeft aan boord een accucapaciteit van 603,2 kW geïnstalleerd; minder dan we nu hebben, maar we doen er hetzelfde mee.’ Dat heeft Riveer bereikt door met Coco Yachts, architect en constructeur van de nieuwe veren, alles tegen het licht te houden. Zo is gekozen voor catamarans, die veel minder weerstand in het water hebben. De schepen zijn extra lang, 35 meter, wat de weerstand opnieuw omlaag brengt. En waar het maar kan is op gewicht bespaard. De aluminium schepen bijvoorbeeld zijn niet geverfd – minus 400 kilo – en de deuren zijn regenwaterdicht in plaats van volledig waterdicht – opnieuw 20 kilo eraf. ‘We hebben ook uitgerekend hoeveel energie het kost om te keren op het water. En dat was veel’, vertelt Hania. De veren keren na een stop nu nog als een auto uit een parkeervak om weer vooruit te kunnen varen, straks is dat niet meer nodig. ‘We werken met propellers die 360 graden draaibaar zijn. Ze zijn vooruit en achteruit net zo sterk. We hoeven nu veel minder te manoeuvreren.’ GROTE BETROKKENHEID Holland Shipyards Group is in december 2021 gestart met de bouw van de twee veren. Inmiddels zijn de schepen in de opleverfase. ‘Daarbij is veel contact nodig,’ zegt Hania, ‘want je loopt tijdens het bouwproces altijd tegen zaken aan. Vaak zijn dat geen grote wijzigingen, maar gaat het om praktische zaken, waardoor beter onderhoud kan worden gepleegd, luiken die beter wat verplaatst kunnen worden of installaties die net iets anders opgehangen worden. Teveel om op te noemen. Daarover zijn we wekelijks in gesprek.’ Daarnaast komt Holland Shipyards Group ook met eigen voorstellen als die de veren beter maken. ‘Als eerste krijgen deze schepen dynamische bedieningshandels. De kapitein voelt een weerstand bij de ideale snelheid. Maar als de kapitein niet met die snelheid wil varen, kan hij daar autonoom in beslissen en de handel door de weerstand heen duwen.’ ‘Holland Shipyards Group liet een demonstratiemodel zien en dat leek ons wel wat. Dynamische bedieningshandels hebben een meerwaarde.’ Hania prijst Holland Shipyards Group voor hun inbreng. ‘Het is typerend voor Holland Shipyards Group dat het verder kijkt dan de huidige markt. Ze kijken altijd naar hoe het slimmer kan.’ ‘De betrokkenheid van Holland Shipyards Group is groot. Het is een familiebedrijf, dus ze verbinden persoonlijk hun naam eraan’, gaat Hania verder. ‘De directie denkt mee en is aanspreekbaar als er vragen zijn. Daarmee zetten ze een cultuur neer die het personeel ook overneemt. Ook die staan heel dicht bij de klanten.’ GOED VOORBEELD De veren worden 1 juli opgeleverd. ‘We nemen er de tijd voor om ze daarna in de vaart te nemen. Dat heeft alles te maken met de gewenning door onze mensen. Veiligheid staat namelijk voorop.’ Hania hoopt dat de nieuwe veren van Riveer voor een omslag zorgen. ‘Ik hoop dat heel veel collega’s komen kijken en ons voorbeeld gaan volgen. We moeten op een andere manier gaan denken om de uitdagingen van het milieu het hoofd te bieden.’ 23 WWW.HOLLANDSHIPYARDSGROUP.COM

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication